Studerende fra Blaagaard/KDAS underviser efter tre uger en folkeskoleklasse på Stengård Skole i Gladsaxe Kommune. Længst til venstre ses Jasper Molin
Studerende fra Blaagaard/KDAS underviser efter tre uger en folkeskoleklasse på Stengård Skole i Gladsaxe Kommune. Længst til venstre ses Jasper Molin

Mere praksis mindsker frafald på læreruddannelsen

På Blaagaard/KDAS fylder skoletilknytning 20 procent af de studerendes undervisning. De studerende er ude at undervise allerede efter tre uger på uddannelsen. Det har medført, at ikke en eneste studerende er faldet fra efter det første år.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Frafaldsprocenten på Blaagaard/KDAS taler sit tydelige sprog. Normalt falder cirka 30 procent af de studerende fra i løbet af det første år, men en evaluering af et af de første hold med 20 procents skoletilknytning viser, at frafaldsprocenten er 0. Lærerstuderende på Blaagaard/KDAS Jasper Molin er ikke i tvivl om, at projektet har været med til at forbedre hans uddannelse.

"Det har været fedt at blive kastet ud i at undervise så tidligt på uddannelsen, så vi kunne få afprøvet alle de teorier, vi læste om. Jeg er sikker på, det har givet mig et bedre billede af, hvordan undervisningen på skolerne foregår, og især hvem jeg er som folkeskolelærer", siger han.

Jasper Molin har været med i et projekt om skoletilknytning, hvor hans hold blev undervist i Almen Didaktik allerede på første årgang. Netop didaktikken blev prøvet af, da de studerende efter kun tre uger skulle undervise på Stengård Skole i Gladsaxe Kommune. Samtidig har almindelige folkeskolelærere fungeret som praktikere i undervisningen af de studerende.

"Det har været en meget håndgribelig måde at få knyttet teorien til praksis. Didaktik kan være lidt diffust, men vi har jo selv oplevet, hvordan teorierne virker ude i virkeligheden, og det har helt sikkert givet en bedre forståelse af dem", siger han.

Praksis er vejen frem
Underviser i Almen Didaktik på Blaagaard/KDAS Tobias Heiberg har været med til at planlægge den omfattende skoletilknytning med Stengård Skole. Han er overbevist om, at mere praksis er vejen frem til en forbedret læreruddannelse.

"De studerende har fået et utraditionelt tidligt undervisningsansvar. Det giver dem en virkelighed, som de kan sætte deres teori op imod, og dermed giver teorien mere mening. På den måde er de også meget bedre i stand til at reflektere over, hvordan teorierne virker i praksis", siger han.

Tobias Heiberg har oplevet en meget udbredt tilfredshed blandt de studerende, og også folkeskolelærerne har været glade for projektet.

LL: Der er muligheder i projektet
Hos Lærerstuderendes Landskreds er formand Tobias Holst positiv over for projektet.

"På første årgang kan det godt være meget fjernt, hvordan virkeligheden ser ud ude på folkeskolerne. Derfor synes jeg, det er positivt, at de studerende selv kommer ud og oplever denne virkelighed. Så længe de studerende ikke bliver overladt til sig selv på skolerne, er mere praksis i uddannelsen en god ting", siger han.

Tobias Holst mener, projektet er værd at undersøge nærmere. Han håber, at mere praksis kan være med til at nedbringe praksischokket blandt nyuddannede.

De 26 studerende fortsætter på Stengård Skole i deres praktik.

Læs mere

Evalueringsrapport fra projektet

Information om skoletilknytning på Blaagaard/KDAS

Powered by Labrador CMS