De lærerstuderende er blevet undervist af et tværfagligt team bestående af folkeskolelærere fra Stengård Skole og undervisere fra Blaagaard/KDAS. Billedet er taget i forbindelse med en vandretur, hvor de forskellige hold var klædt ud. Fra venstre ses Anna Sandell, Tobias Heiberg, Thomas Behrens og Lene Gleerup Kragh

Folkeskolelærere gør lærerstuderende dygtigere

To folkeskolelærere har det seneste år undervist på Blaagaard/KDAS. De er en del af et projekt, der skal give de studerende en bedre forståelse af praksis. Det giver også en masse tilbage til folkeskolen, fortæller lærer Lene Gleerup Kragh.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Bevægelsen fra folkeskolen til læreruddannelsen har været rigtig vigtig. Vi har haft et spændende samarbejde med lektorerne, og især den tætte kontakt til de studerende har været langt ud over forventet. På den måde har det også givet os rigtig meget", siger Lene Gleerup Kragh, masterstuderende og lærer på Stengård Skole i Gladsaxe Kommune.

Læreruddannelsen skal tættere på folkeskolen

Hun har sammen med sin kollega Anna Sandell været en del af et projekt på Blaagaard/KDAS, hvor de studerende skal være i berøring med almindelige folkeskoler 20 procent af studietiden. De studerende har haft Almen Didaktik allerede på første studieår, og Lene Gleerup Kragh og Anna Sandell har holdt oplæg med praksiseksempler og vejledt de studerende. De har også fulgt de studerende ude på Stengård Skole, hvor samtlige 26 på holdet har undervist med en af otte tilknyttede praktiklærere.

"Det har krævet en del tid til koordinering, men det har været meget positivt at undervise de studerende. De mange timer sammen med både forelæsninger og praksis har givet os et fælles tredje, som vi har kunnet sparre og vidensdele om", siger Lene Gleerup Kragh.

Lærerne får teorien til at give mening

Tobias Heiberg underviser i Almen Didaktik på Blaagaard/KDAS. Han har samarbejdet med de to folkeskolelærere om projektet, og han er enig med Lene Gleerup Kragh i fordelene for de studerende.

"Det er værdifuldt, at de studerende oplever praksis allerede tre uger efter studiestart. Det giver dem en virkelighed, som de kan holde deres teori op imod, og dermed giver teorien mere mening. Det er den virkelighed, lærere som Lene og Anna kan føje til undervisningen", siger Tobias Heiberg.

Lærerstuderende skal bruge 20 procent af tiden i folkeskolen

På Blaagaard/KDAS er man overbevist om, at en styrket relation til praksis er en af nøglerne til bedre kvalitet i læreruddannelsen. Men det er ikke ligemeget, hvilke folkeskolelærere der inddrages:

"Det er selvfølgelig vigtigt, at man samarbejder med folkeskolelærere, som er gode til at reflektere over deres undervisning og er meget bevidste om deres eget syn på undervisning. De skal vide, hvad de gør, og hvorfor de gør det. Og så skal de have lyst til at være med til at forme uddannelsen", siger Tobias Heiberg.

DLF: Vigtigt at trække på praktikernes erfaringer

Hos Danmarks Lærerforening synes man, det er en udmærket ide at få praktikere fra folkeskolerne ud på uddannelsesinstitutionerne. Formand for Skole- og Uddannelsespolitisk Udvalg i DLF Bjørn Hansen er positiv over for skoletilknytningsprojektet.

Mere praksis mindsker frafald på læreruddannelsen

"Det er selvfølgelig ikke en opgave, folkeskolelærerne er forpligtede til at løse. Men det er en vigtig opgave at få velkvalificerede nyuddannede ud fra læreruddannelsen, og der er det godt at trække på de erfaringer, folkeskolelærere har fra deres undervisning. Især hvis det kan være med til at modvirke det praksischok, mange nyuddannede oplever", siger han.

Bestemmelsen med 20 procents skoletilknytning fortsætter i studieordningen på Blaagaard/KDAS, og erfaringerne fra projektet bliver taget med videre til næste årgang.

Læs mere

Evalueringsrapport fra projektet

Information om skoletilknytning på Blaagaard/KDAS