Anmeldelse

Evalueringsfaglighed i skolen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden midten af 1990'erne er der sket et massivt skred over mod centralisering, kontrol og top-down-styring på folkeskoleområdet. Managementteorier, kvalitetskontrol og kvalitetssikring er nøgleord.

Denne bog formulerer både et med- og et kritisk, konkret modspil til denne tendens. Den består af 15 artikler om evalueringsfaglighed og om evalueringskultur, en nødvendighed for professionelt skolearbejde. De fleste artikler kommer med bud på, hvordan evaluering "fremmer læringsformål, der overskrider de standardiserede tests begrænsede læringsunivers". En anden gennemgående tendens i bogen er, at deltagerne i en evaluering skal være aktive og ikke klientgøres af eksperter, der trækker evalueringen ned over hovedet på dem. "Giv dem en fiskestang - lær dem at fiske", skriver en af forfatterne om lærernes og elevernes tilegnelse af evalueringsredskaber.

Bogen bevæger sig på mange planer: et politisk niveau og et kommune-, skole-, leder-, lærer- og elevniveau. Forældrene spiller - med få undtagelser - en tilbagetrukket rolle i artiklerne. Indlæggene er teoretisk velunderbyggede og kan give en god inspiration til refleksioner over det pædagogiske værdisæt, der altid ligger bag en evaluering, og over vigtigheden af at fokusere på det mest værdifulde og vigtige i undervisningen og ikke det lettest målbare. De beskriver evalueringsformer, hvor summativ og formativ og intern og ekstern evaluering løbende supplerer hinanden, og hvor evaluering bliver en integreret del af undervisning og læring.

Som eksempel på mangfoldigheden i bogen kan nævnes evaluering i forbindelse med aktionslæring, portfoliopædagogik, Delfimetoden, historiefortælling og fokusgruppeinterview. De nationale test får den plads, de tilkommer - som evaluering af fragmenter af fagene, som ikke skal dominere valg af læringens indhold.

Artiklerne om evalueringsplaner for Københavns Kommune og for Esbjerg Kommune er især interessante, da politikere her inddrages i formulering af visioner og mål og får tilbagemeldinger til den evaluering, de blandt andet skal bruge til en kommunal kvalitetsrapport. De to skolevæsener har udformet hver deres fælles værdigrundlag, fælles evalueringsredskaber og evalueres på alle niveauer. Beskrivelserne virker kompetente og velgennemtænkte, men det virker på mig som en lidt for overvældende topstyring med lidt for bureaukratiske beslutningsprocesser, der sluger mange resurser.

Hver for sig er artiklerne gode, men jeg synes, der i højere grad i bogen som helhed burde være foretaget en stramning af kompositionen og en bedre sammenkædning af indholdet. Der er mange gentagelser.

Bogen kan anbefales til politikere, forvaltningsmedarbejdere, ledere, lærere og studerende.