Anmeldelse

Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering

Faghæfte 22

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I serien "Fælles Mål" er Undervisningsministeriet nået til faghæfte nummer 22 om uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering (UEA). UEA er et vigtigt emne. Så vigtigt, at det på linje med dansk, matematik og idræt er obligatorisk på alle klassetrin. Emnet skal fortolkes "bredt og i et holistisk perspektiv" og skal medvirke til at udvikle valgkompetence hos eleverne. Det er dog samtidig et timeløst emne, der skal dækkes ind i klassens fag uden en på forhånd udefrakommende ansvarsanbringelse mellem de involverede parter. Det kræver en tydelig præsentation og signalement af emnet, og det er derfor et vigtigt hæfte, ministeriet her udsender.

De nye tider med Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) har betydet, at den enkelte skoles vejledning nu sker i et samarbejde mellem UU-centeret og skolen. Undervisningen i UEA er skolens ansvar, og uddannelsesplanlægningen er UU-centerets ansvar. Samtidig tilbyder Ungdommens Uddannelsesvejledning at bistå ved tilrettelæggelsen af undervisningen i UEA. Dette samarbejde skal formidles via aftaler mellem skolens leder og UU-centeret. Hermed er UEA-orientering så at sige givet tilbage til skolens leder og de enkelte klassers lærere. Vejlederen er kun involveret efter ønske og aftale. Derfor er der grund til nærstudium af faghæftet.

De centrale kundskabs- og færdighedsområder er: Det personlige valg, uddannelse og erhverv samt arbejdsmarkedet. De nationale mål, det vil sige trinmål og slutmål på 3., 6. og 9. klassetrin inden for hvert område, er sigtepunkterne for undervisningens planlægning og progression. Målene bringes synoptisk opstillede, så progressionen tydeliggøres. Læseplan og undervisningsvejledning bringer didaktisk-metodiske overvejelser og egentlige undervisningsforslag til tydeliggørelse af emnets egenart og beskriver ansvarsforpligtelsen. Det er skolens leder, der beslutter, hvilke fag UEA-undervisningen skal foregå i, eller om den gives af klasselæreren i forbindelse med klassens tid. Samtidig fremhæves tværfaglighed som et vigtigt aspekt, så der er noget at tænke på for skolens leder inden mødet med årgangenes lærere om dette emne. Læs derfor faghæftet, inden der indkaldes til teammøder og årgangsmøder, hvor eksemplerne fra undervisningsvejledningen kan overvejes. Der peges blandt andet på undervisningsmiljø og arbejdsmiljø, på familien, de fem liv og livsformer, på mål og værdier og det at træffe et valg, så der tilbydes et godt udgangspunkt for møderne.