Debat
Den hele læreruddannelse
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mon ikke folkeskolen er den eneste skole, hvor højere uddannelse, erfaring og viden blandt underviserne er forbudt?
Jeg er uddannet maskinsmed (fire et halvt år 40 timer ugentlig), derefter våbenmekaniker (trekvart år) og endelig maskintekniker (halvandet år). Og har 25 års erfaring inden for metal og energi.
Jeg har en del seminarieuddannelse, blandt andet liniefaget dansk, liniefaget billedkunst og voksenunderviseruddannelsen. Desuden en vidtgående idrætslederuddannelse.
I skoleåret 2000-2001 fik jeg et 11-måneders vikariat på en folkeskole i Midtsønderjylland. Jeg skulle fortrinsvis undervise i metalsløjd. Men blev i øvrigt brugt til alt - dansk, matematik, sang, hjemkundskab, idræt med mere. Da skoleåret var slut, ville skolelederen gerne følge lovens bogstav og ansætte folk med 'den hele folkeskolelæreruddannelse, herunder liniefaget sløjd, som for tiden mest handler om træsløjd.
Der blev ansat to, hvoraf jeg kendte den ene godt, en pige fra min idrætsforening. Hun var i færd med den afsluttende eksamen på seminariet.
Min forundring skyldes meget, at seminarier på baggrund af et skævt stykke 'eksamenskrydsfinér' udsteder beviser, der rækker langt ind i metalfaget.
Og at de sikkerhedsmæssige forhold totalt tilsidesættes. En 5.-klasse, piger og drenge, i et maskinværksted blandt drejebænke, boremaskiner, gasanlæg, loddekolber, el-svejseanlæg, CO2-svejseanlæg, smergelsten, syrer og baser, olier og organiske opløsningsmidler.
Med en ung leder, som ikke ved, hvilket materiale nøglen til faglokalet er lavet af.
Mine børn, eller børnebørn, fik ikke lov til at deltage.
John Meisler
Haderslev