Elever bliver bygget op

10. Vest i Tønder knokler ikke eleverne ned på det, de ikke kan, men prøver at bygge dem op både fagligt og personligt uden at skamrose

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Til skole-hjem-samtalen fik jeg at vide, at jeg er en dygtig elev, der arbejder meget«, siger en pige og stråler.

Hun har netop oplevet effekten af positiv psykologi og værdsættende samtale, som 10. Vest i Tønder arbejder ud fra.

»Find fem værdier i stedet for at finde fem fejl«, som skoleleder Jytte Aggeboe udtrykker det.

»Værdsættende samtale er baseret på, hvad personen kan. Dét er resursen, det er det, der skal flytte os, og så bagefter kan vi fokusere på, hvad vi ikke kan«.

»Vi spørger eleverne, hvad de er gode til, og beder dem om at fortælle den gode skolehistorie. Men hvis den handler om den dag, hvor vikaren græd, fortæller vi, at det ikke er sådan en historie, vi er inter­esserede i. Vi vil høre, hvornår det var godt for dem - for den enkelte elev«.

Eleverne kommer tit ind på kontoret for at fortælle om en god oplevelse. Og det skal der være tid til. Ligesom der altid er tid til en snak og en kleenex. 10. klasse er noget særligt, fordi eleverne er på vej videre, og fordi de kun går på skolen i et år.

»Vi vægter det gode, men vi taler altså også om det dårlige«, siger Jytte Aggeboe.

Og fortæller eleverne, hvilke områder de skal arbejde mere med.

Ingen skamros

10. Vest arbejder med valuering og værdsættende samtale. Det betyder, at de sætter mål op og sætter værdi på det, der virker.

I dansk har lærerne for eksempel tegnet en planche med en stor cirkel, som er delt i fire, der består af: »det skrevne sprog - læse«, »det skrevne sprog - skrive«, »sprog, litteratur og kommunikation« og »det talte sprog«. Inden for hvert område er der flere delmål. Så lærerne kan tjekke, at eleverne kommer igennem det hele.

»Når vi tjekker målene, opdager eleverne, at de har lært noget, de ikke var bevidste om. Selvvaluering går ud på, at de - og vi lærere også - får tænkt over, hvornår vi arbejdede med noget, der havde værdi for os«, siger Jytte Aggeboe.

Mange af de elever, der kommer på 10. Vest, har ikke haft de bedste skoleoplevelser tidligere, og lærerne fortæller, at eleverne bliver positivt overraskede over, at de ikke bliver spanket i skolen. Det oplevede de for nylig ved skole-hjem-samtalerne, hvor flere elever og forældre blev overraskede over forløbet.

»Vi bygger videre på det, de kan. Vi knokler dem ikke ned på det, de ikke kan. Men vi har da mange samtaler om problemer. Vi prøver at bygge dem op både fagligt og personligt«, fortæller Lis Paulsen.

Hun er sekretær på skolen og samtidig en del af tyskteamet. Fordi hun er rigtig god til tysk. Både skolens pedel og sekretær indgår i alt arbejdet på 10. Vest, ligesom de er med på de to årlige rejser med eleverne.

Lis Paulsen er også en del af ledelsesteamet og kan være vikar, fordi hun kender eleverne godt og ofte er den, der lægger øre til sorger og glæder, når en elev runder kontoret for lige at fortælle noget.

»Men vi skamroser altså ikke eleverne. Vi går ikke ind for lalleglad idioti«, som lærer Peter Emil Jensen understreger det.

Svært at gå i 10. klasse

»Vi lægger vægt på, hvis vi ønsker noget mere fagligt fra elevernes side«, forklarer lærer Christine Williams.

»Det handler om at finde balancen. Vi siger ikke bare 'du er åh så dygtig'. Men vi dunker dem heller ikke i hovedet med dét, de ikke kan. De skal hjælpes fremad«.

Og mange af eleverne har behov for hjælp - også på det personlige plan. Der er hvert år nogle, der skal have hjælp til måske at flytte fra en forælder, der ikke magter sin rolle. Det er mange forskelligartede problemer, der dukker op i løbet af året.

Lærerne fortæller, at de elever, der vælger 10. klasse, er en gruppe, der karaktermæssigt i skolen ligger på middel og derunder. En del har fået at vide, at de skal modnes mere. Nogle har enten lavet meget ballade i skolen tidligere, eller de har gemt sig og været nærmest usynlige. Her handler det om at give dem alle selvværd.

Ved skole-hjem-samtalerne beder lærerne forældrene om at fortælle om en situation, hvor de var rigtig stolte af deres barn.

»Det er rigtig godt for barnet at høre«, siger Jytte Aggeboe.

10. Vest har bevidst ansat en ligelig blanding af mænd og kvinder.

»Man kan godt blive forundret over, hvad elever kan spørge om. Mange har brug for en voksensnak«, som lærer Harald Gutberlett udtrykker det.

Især synes lærerne, at eleverne har ændret sig meget de seneste fem år. Hele ungdomskulturen har ændret sig, 10. klasse kaldes restgruppen, hvor det ofte er hårdt at befinde sig.

Det gode eksempel

Eleverne i 10. Vest har ikke hørt lærerne tale om værdsættende samtale, positiv psykologi eller valuering - at værdisætte. Det er ikke noget, de går rundt og taler om. Det er noget, de prøver at gøre. Blandt andet ved selv at være et godt eksempel.

Lærerne forklarer, at det handler om at møde eleverne i øjenhøjde, tale ligeværdigt og tale om, hvordan man kommunikerer.

Det sker da jævnligt, at en elev ikke taler specielt »værdsættende« til en lærer, men så fortæller lærerne om tonen på stedet, at man taler pænt til hinanden. Det sker også, at man siger noget til eleven, der er på samme niveau som det møgfald, eleven gav læreren, men så prøver man bagefter at tale om kommunikationen og igen at være det gode eksempel.

Lærerne taler indbyrdes om deres forskellige typer og arbejdsstile, og teamene er sammensat, så personerne understøtter hinanden. Den rolige, læreren med fuld fart på og organisatoren kan udgøre et godt team, der kan bruge hinandens forskelligheder. Når bare man taler højt om det og tager hensyn til hinanden.

10. Vest

10. Vest i Tønder har 108 elever fordelt på tre stamhold. Der er almen 10. klasse, gymnasieforberedende 10. klasse og praktisk 10. klasse. På praktisk 10. klasse går eleverne typisk i skole tre dage om ugen og er så i praktik eller på teknisk skole to af ugens dage.

Skolen er syv år gammel og har været lukningstruet, fordi politikerne ønskede at lægge den sammen med en folkeskole. Skolen inviterede politikerne og fortalte, hvad de fik, hvis de bevarede 10.-klasse-centret. De kom med ideer om ungdomsklub, ungdomsrådgivning og akutboliger i de tomme bygninger rundt om 10. Vest. Det var her, Tønder Seminarium tidligere lå. Politikerne blev overraskede over den konstruktive tilgang, og indtil videre består 10. Vest.

Skolen arbejder med værdsættende samtale og valuering. De har været på kursus hos konsulentfirmaet Harbohus, som de stadig samarbejder med om Appreciative Inquiry Consulting. Læs mere om ideerne på www.10vest.dk og www.harbohus.dk

»Selvvaluering går ud på, at de - og vi lærere også - får tænkt over, hvornår vi arbejdede med noget, der havde værdi for os« Skoleleder Jytte Aggeboe