Anmeldelse

Skolen i en digital omstillingsproces

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undertitlen "- om intranet, videndeling og elevplaner" siger meget om bogen. Den er lidt ufokuseret.

Fakta:

Titel: Skolen i en digital omstillingsproces

Pris: 149 kroner

Sider: 87 sider

Type: Hæfte

Forlag: Kroghs Forlag

Bogen rummer seks menneskers meget forskellige beretninger om nogle omstillingsprocesser, de har deltaget eller deltager i. De fem beretninger har det fællestræk, at de drejer sig om processer, som tydeligt involverer it - heraf titlen. Den sjette beretning handler om en proces, hvor der udvikles elevplaner.

Det er ikke nogen kogebog i, hvordan man gennemfører en digital omstillingsproces, tværtimod får man et ret godt indtryk af, at sådan én næppe heller kan skrives.

Men i beretningerne er der en række indfaldsvinkler, synspunkter og gode ideer, som kan bruges af folk, der er i gang med lignende omstillingsprocesser på deres skoler. Og hvem er ikke det?

Overblik i sædvanlig forstand får man ikke; men man får blik for, at der er tale om ganske komplekse processer, og at der faktisk er tale om mange forskellige processer. Nogle med forskellige mål. Det er blandt andet det, der gør det svært at fokusere.

Redaktørerne siger selv: "It er ligesom sæbe. Når man tror, man har fat i den, så smutter den".