Medlem nummer 10.000

Lærerstuderendes Landskreds har fået medlem nummer 10.000

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke enhver beskåret at blive begavet med blomster, når man melder sig ind i Lærerstuderendes Landskreds, LL. Men det blev 22-årige Mette Lunn fra første årgang på Silkeborg Seminarium, da hun i april sluttede sig til de 9.999 andre lærerstuderende i LL.

Med indmeldelsesblanketten fra Mette Lunn nåede LL for første gang op på at have 10.000 medlemmer, siden landskredsen blev stiftet i august 1991. Dengang sluttede 500-600 sig til LL.

'Vi har ligget i nærheden af 10.000 medlemmer siden engang i efteråret. Det er et magisk tal, som angiver, at vi har en vis størrelse. Men det er stadig vores mål at få alle 14.500 lærerstuderende med', siger LL's formand, Rasmus Møller.

Hvis det skal lykkes, skal LL markere sig tydeligere på seminarierne, mener Mette Lunn.

'Når jeg først har meldt mig ind et halvt år efter, at jeg begyndte på seminariet, skyldes det, at jeg ikke har hørt om LL før. Og jeg ved faktisk ikke så meget om, hvad LL står for. Men jeg er nysgerrig, og jeg vil gerne være med til at påvirke mine studieforhold. Det er også rart at have et sted at gå hen, hvis man føler sig uretfærdigt behandlet. Derfor meldte jeg mig ind', siger Mette Lunn, der godt kan forestille sig, at hun bliver fagligt aktiv.

Rasmus Møller erkender, at LL er for dårlig til at reklamere for sig selv på seminarierne.

'Hidtil har vi først og fremmest arbejdet på at blive anerkendt udadtil, så vi har været udfarende over for Undervisningsministeriet, Rektorforeningen og organisationer for studerende på andre uddannelser. Men på vores årsmøde i marts besluttede vi at gøre mere for at få organiseret alle lærerstuderende', siger Rasmus Møller.

En af måderne kan være at pege på de resultater, LL har opnået gennem årene.

'Vi forsøger at få formuleret vores resultater, men de er utrolig abstrakte. Vi fremfører vores synspunkter, hver gang loven om læreruddannelsen skal ændres, men det betyder ikke, at vores ønsker bliver skrevet direkte ind i loven. En lov skabes i dialog mellem flere parter', siger Rasmus Møller.

'Så vi skal nok slå på, at vi bliver inviteret med dér, hvor beslutningerne træffes, og at både de politiske partier og journalisterne ønsker at høre vores syn på læreruddannelsen. Det er nok vores største resultater', siger formanden for de lærerstuderende.-Henrik Stanek er freelancejournalist