Glem adfærden - se på hensigten

Skolelederen skal spørge ind til lærernes hensigt frem for at bedømme dem på adfærden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En morgen fulgtes Finn van Hauen og hans kone ad på arbejde. Hun er direktør, og undervejs spurgte han, om ikke det var på høje tid, at hun fik skrevet sin nye kontrakt under.

Hun svarede, at det skulle han aldeles ikke blande sig i. Men han blev ved, og snart udviklede det sig til et skænderi i bilen. Stemningen var ikke den bedste, da han satte hende af ved hendes arbejde.

'Kort efter havde jeg hende i røret. Hun ringede for at fortælle, hvor højt hun elsker mig. Hun sagde, at hun især er forelsket i min måde at bakke hende op på. Hun gik altså tilbage til min positive hensigt med at spørge til hendes kontrakt frem for at klandre mig for min tåbelige adfærd', sagde Finn van Hauen, da han på sin tur rundt i landet som oplægsholder på Lederforeningens syv kurser om værdibaseret ledelse gjorde ophold i Århus.

Som partner i konsulentvirksomheden Scandinavian Training Design har Finn van Hauen skrevet bøger om den lærende organisation, det samarbejdende menneske og om værdibaseret ledelse. Hans seneste bog 'Tør du kysse frøen? - fra værdier til resultater' handler blandt andet om, hvordan man som leder kan tackle de skjulte overbevisninger og værdier blandt medarbejderne, som enten kan støtte eller forhindre, at nye initiativer fra ledelsen skaber resultater.

En af forhindringerne opstår, når man alene bedømmer andre på deres adfærd. Den vane vil Finn van Hauen gerne gøre op med. Det brugte han historien om sit intermezzo med sin kone til.

'Bag enhver adfærd er der en positiv hensigt. Derfor er det stærkere og bedre at spørge ind til, hvorfor en lærer gør noget på en bestemt måde, frem for at fordømme ham for det', sagde han.

Afdæk lærernes værdier

Ved at spørge ind til adfærden får skolelederen afdækket værdierne hos lærerne. Og det er nødvendigt for ham at tage højde for deres værdier, hvis han vil udvikle skolen i en bestemt retning. For skolens kultur er ikke lige til at påvirke, mener Finn van Hauen.

'En værdi er en indre tilstand, som gør, at vi føler os godt tilpas. Derfor skal den enkelte lærer opleve, at 'det er lige mig', hvis lederen vil have lærerne til at arbejde i team. Men en af dem har måske dårlige erfaringer med at arbejde sammen med andre, fordi han som barn har haft nogle uheldige oplevelser med gruppearbejde og samvær. Derfor har han dannet sig den overbevisning, at det er en dårlig idé at arbejde i team. Han er ikke bevidst om, hvordan hans overbevisning er opstået, men han husker den som en regel. Hvis han skal kunne sige 'det er lige mig', skal skolelederen have ham til at bryde reglen', sagde Finn van Hauen til de 30 deltagere i Århus.

'Skolelederen må gå i dialog med ham og få ham til at gøre rede for, hvorfor han tror, at det ikke er godt at arbejde i team. Billedligt talt må skolelederen tage manden med op i en helikopter, hvorfra han kan se på sig selv med andre øjne. Hvis han skal bryde sin antagelse, må skolelederen få ham til at arbejde med sin overbevisning'.

Energi til jobbet

Selv arbejder Finn van Hauen ud fra en model, han kalder for de logiske niveauer for forandring. Ifølge modellen kan mennesker lide, at der er sammenhæng mellem det, de står for (deres identitet), de værdier, de har (deres overbevisninger), deres kvalifikationer, det arbejde, de udfører (deres adfærd), og de omgivelser, de færdes i.

'Lagene hænger sammen. Hvis jeg ikke bryder mig om at holde foredrag, er jeg nødt til at holde op, hvorefter jeg må se på mine kvalifikationer for at finde ud af, hvad jeg så kan lave. Men når det, jeg vil, og det, jeg gør, hænger sammen, er jeg kongruent. Det giver mig ro og energi til jobbet, og så klinger det for mit indre øre: 'Det er lige mig'', sagde Finn van Hauen.

'Hvis den lærer, der ikke bryder sig om at arbejde sammen med andre, alligevel skal gøre det, så bringer lederen uorden i hans logiske niveauer, og så daler hans indsats. Derfor må skolelederen forsøge at få ham til at ændre sine værdier. Der kommer ikke noget godt ud af at presse ham til at ændre adfærd. Det er et af principperne for værdibaseret ledelse', sagde Finn van Hauen.-Henrik Stanek er freelancejournalist