Anmeldelse

Lyddetektiven 1

Fonologisk opmærksomhed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Lyddetektiven" er en kopimappe på 259 sider med opgaver til brug i børnehaveklasse, 1. klasse og specialundervisning.

Opgaverne er meget enkle. De første tyve sider går ud på at finde antallet af stavelser i ord ved hjælp af klap. Resten af opgaverne går ud på at finde lyde i et ord. Til hvert bogstav er der, så vidt det har været muligt, udarbejdet ni opgaver. Tre med forlyd, tre med indlyd og tre med udlyd.

Forfatterne har problemer med terminologien og med flere af de eksempler, der knytter sig til denne. I forordet bruges betegnelsen "indlyd" for "forlyd". "Indlyd" kaldes "gemmer", hvad der eventuelt kan være en udmærket betegnelse i relation til eleverne. "Udlyd" benævnes korrekt.

Hver opgave indeholder seks meget enkle tegninger. På hver side er der tre rigtige og tre forkerte løsninger. Det er meningen, at eleverne skal arbejde selvstændigt med opgaverne, når de kan klare dem.

Det store antal opgaver giver god mulighed for at vælge ud og at differentiere.

Enkelte opgaver vil kræve grundig undervisning, for eksempel "j" i indlyd: - øje - og i udlyd: - tøj - samt "r" i udlyd: - kineser -, idet lyden i disse positioner ikke svarer til bogstavlyden i forlyd. Forfatterne kunne også have valgt at udelade disse opgaver i lighed med "d", hvor der ikke er medtaget opgaver med det bløde "d".

Opgaver med "k" i indlyd og i udlyd er ligeledes tvivlsomme, idet ord som: - bakke - dæk - vask - og - stork - ofte udtales med en "g"-lyd i almindelig tale. Læreren/forfatterne stiller opgaverne ud fra skriftbilledet, men eleverne skal løse dem ud fra lydbilledet. Sådanne opgaver forvirrer eleverne.

Langt de fleste opgaver er dog korrekte og anvendelige, så mappen kan finde anvendelse i indskoling og specialundervisning.

Powered by Labrador CMS