8.c ku’ godt!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Kan 8.c det?« lød spørgsmålet i klassen og sikkert også imellem lærerne ugerne forinden. Jeg var ikke i tvivl, selvfølgelig kan 8.c det. Og det kunne vi.

Det hele startede, da vores lærer, Marianne Jensen, viste os noten fra Folkeskolen, »Skal dine elever overtage Folkeskolen?« Min veninde Malene og jeg satte os ned og formulerede en ansøgning. Vi fik svar i begyndelsen af 2006. På det tidspunkt virkede det urealistisk, at det nogen sinde skulle blive uge 14/2006. Men tiden fløj af sted, og uge 14 nærmede sig med hastige skridt. Et par uger inden fik vi besøg fra redaktionen. Det var virkelig rart at se hele klassen gå hundrede procent ind i projektet. Både i forberedelserne inden ugen og i selve ugen.

Vi er en klasse, der ofte bliver set som den larmende klasse på skolen. Jeg håber, eftersom dette blad også kommer ud til lærerne på Kongevejens Skole, at lærerne og ledelsen vil få øjnene op for, at vi har utrolig meget relevant at byde ind med. Det kan faktisk godt lade sig gøre, at vi laver noget, der lykkes, og at vi kan være stolte af det bagefter.

Denne uge er jeg sikker på, vi kan bruge til rigtig meget bagefter. Vi har for det første fået vist, hvad vi kan, over for både lærerne og os selv. Men ugen fungerer også som en praktikuge ... og så alligevel ikke. Den har givet os meget mere, end en praktikuge ville kunne give os. Dette er meget mere realistisk end at komme ud for eksempel som kok, hvor det bare ender med, at man skal vaske op en hel uge. Vi har ikke bare set udefra, hvordan det foregår på en redaktion, vi har været en del af den.

Forventninger, det havde vi alle. Men ugen på Folkeskolen slog alle forventninger og tanker i den positive retning.

»Man lærer meget mere af at komme ud i den virkelige verden end af at sidde i et klamt klasselokale og læse i en bunke dødkedelige kopiark«, siger Emilie, som er sikker på, at hele klassen kommer hjem med en unik oplevelse i bagagen. Man kan også høre en enstemmig mening i klassen om, at dette virkelig har været en god og spændende opgave. »God oplevelse, fedt at komme ud i samfundet, og så er det ligesom at være på arbejde«, lyder det i enighed fra Jonas og Christian M.

Ifølge Folkeskolen søgte man en klasse, der skulle overtage bladet eller »sætte redaktionen på den anden ende«. Jeg er sikker på, at ingen anden klasse kunne have sat redaktionen på den anden ende, som 8.c kunne. Vi lagde flot ud med at tømme chokolademaskinen på en time. Det skal lige tilføjes, at den normalt bliver fyldt en gang hver tredje måned. Men vi var ikke færdige, vi tømte den nemlig for anden gang om tirsdagen. Så ingen varm chokolade til 8.c onsdag. Jeg håber, redaktionen er glad for forløbet, for jeg kan på hele klassens vegne sige tak for en utrolig god uge med et godt samarbejde med redaktionen på Folkeskolen.

Og sidst, men ikke mindst, tak for en fantastisk frokost på restaurant Reinwald hver eneste dag i ugen.

Lotte Elisabeth Petersen er elev på Kongevejens Skole i Virum

»Vi lagde flot ud med at tømme chokolademaskinen på en time. Det skal lige tilføjes, at den normalt bliver fyldt en gang hver tredje måned. Men vi var ikke færdige, vi tømte den nemlig for anden gang om tirsdagen«