Debat

Tag ansvar for kvalitet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I denne uge tager vi imod knap 300 unge mennesker, der starter deres dannelsesrejse som lærerstuderende på UC Nordjyllands læreruddannelse. Vi glæder os rigtig meget til at tage imod dem og over de næste fire år klæde dem på til at kunne varetage en af de allerfineste og vigtigste professioner - lærergerningen.

Vi har i dag en god læreruddannelse i Nordjylland. De studerende vurderer såvel det faglige indhold som den pædagogiske kvalitet på uddannelsen som god, og der er generelt tilfredshed hos vores aftagere i de nordjyske skoler.

Selv om vi i Nordjylland har en god læreruddannelse, er der efter min vurdering tre centrale forhold, der kan løfte læreruddannelsen fra god til bedre. Mere og bedre praktik og praksissamarbejde med folkeskolen, mere tid til undervisning, vejledning og feedback samt øget frihed og lokalt råderum til vores læreruddannere til at styrke sammenhæng og faglig fordybelse i lærerstudiet. Alt det har vi en mulighed for nu, hvor læreruddannelse skal til politisk forhandling i efteråret. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Og der er brug for en attraktiv læreruddannelse med høj kvalitet, hvis vi skal sikre, at flere unge har lyst til at blive lærer, og hvis fremtidens nordjyske elever skal møde veluddannede lærere. Nye analyser viser, at Nordjylland forventeligt kommer til at mangle cirka 1.000 uddannede lærere i 2030. Det er bestemt ikke et godt scenarie.

Men bedre læreruddannelse gør det ikke alene, hvis vi sikrer nok veluddannede lærere til fremtidens nordjyske skoler. For de unge starter ikke på lærerstudiet med en drøm om at være lærerstuderende. De starter med en drøm om at være lærer. 

Derfor betyder anseelsen og prestigen om lærergerningen og muligheden for at udfolde fagligheden og den professionelle dømmekraft også meget for lysten til at blive lærer. Og derfor er der også behov for bedre rammer for folkeskolen, mindre politisk målstyring og detailregulering og bedre mulighed for efteruddannelse.

Christiansborg må nu for alvor komme ind i kampen og tage ansvar for at foretage de nødvendige forbedringer og investeringer i bedre læreruddannelse og bedre folkeskole - på vegne af elevers og studerendes læring og hele Danmarks fremtid.

Powered by Labrador CMS