Skam fører til selv mordstanker

Et indgående kendskab til den enkelte er vigtigt for at opdage, om en elev er ved at blive ædt op af skamfølelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skam er helt centralt, når det gælder teenagere med selvmordstanker.

Det er forsker Elene Fleischer nået frem til. Hun peger på, at de fleste lærere har et stort og indgående kendskab til deres elever. Et af kravene for at opdage en elev, der er ved at blive ædt op af skamfølelsen, er et godt og indgående kendskab til den enkelte elev.

Elene Fleischer har skrevet bogen 'Den talende tavshed' om selvmord og underviser blandt andet lærere i, hvordan man kan opdage unge, der går med selvmordstanker.

'Det er vigtigt at forstå, at det langtfra er alle elever, der kunne finde på at begå selvmord. De, der prøver, er typisk unge, der føler skam og på en eller anden måde føler sig udenfor', siger Elene Fleischer.

Skamfølelsen kan være et resultat af incest og andre seksuelle overgreb, mob-ning, alkohol og stoffer.

Drikker forældrene for eksempel, så kan eleven have skamfølelse over, at for-ældrene har et alkoholmisbrug. Unge med spiseforstyrrelser, som jo i hvert fald er ret nemme at få øje på, kan ofte også have været udsat for seksuelle overgreb og er derfor også i farezonen.

'Unge oplever det som et helvede at føle sig for tyk, at sulte sig selv, at kaste maden op igen og at være i centrum for alles blikke, mobbende bemærkninger eller kontrollerende foranstaltninger fra voksne'.

Henrik Schiødt fra Center for Selvmordsforskning i Odense mener derud-over, at de overbeskyttede unge, de såkaldte curlingbørn, oftere overvejer at begå selvmord end andre unge.

Festglade unge i farezonen

Når en ung har et stort alkoholforbrug eller måske endda tager stoffer, er det også et tegn på, at der er noget galt. Så hvis en elev ofte har tømmermænd mandag morgen, så burde det også få alarmklokkerne til at ringe hos lærerne.

'Hold øje med, om nogle af eleverne altid er trætte mandag morgen. Om deres pupiller er forstørrede eller formindskede, eller om der er andre tegn på misbrug', siger Elene Fleischer.

Hvis en elev pludselig ændrer sin adfærd, så er det et kraftigt faresignal. Det kan være, at en stille elev pludselig ser ud til at blive euforisk glad, eller en ellers glad og udadvendt teenager bliver mere og mere indadvendt.

En anden ting, som forskningen har vist, er, at selvmord faktisk ser ud til at smitte. Er der nogen i familien, der har begået eller prøvet at begå selvmord, så er der større risiko for, at denne elev vil prøve at begå selvmord. Selvmordsforsøg ser også ud til at kunne smitte fra klasse til klasse eller skole til skole.

Forskning viser også, at hvis en elev én gang har prøvet at begå selvmord, så vil den unge ofte prøve igen.

'Lærerne skal lære at stole på deres intuition. Har de en fornemmelse af, at der er noget galt med en elev, så skal de tage fornemmelsen seriøst'.

Men hvad gør man, når man nu får en fornemmelse af, at en elev måske går med selvmordstanker. Her er forskerne meget enige om svaret: Spørg den unge direkte, om han eller hun overvejer at be-gå selvmord. Det skader nemlig aldrig at snakke om selvmord, men det modsatte kan få alvorlige konsekvenser. Elene Fleischers erfaring er, at man bestemt ikke skal være bange for at tale om selvmord med en elev, og at man kan spørge sig meget tæt ind på eleven.

Jan Simmen er freelancejournalist

Farlige projektopgaver

Forsker Elene Fleischer advarer imod projektopgaver om selvmord. Hvis et projekt får lov til at holde sig på det faktuelle uden efterbehandling af de følelser, opgaven har vakt til live hos eleverne, kan projekterne være risikable eller direkte farlige. Elevernes følelser skal bearbejdes, og eleverne skal spejle sig i deres egne tanker.

'Man skal diskutere, om det er i orden at tage sit eget liv. Hvis en elev så svarer ja, så skal man gå lidt tættere på. Man skal spejle konsekvenserne af elevens egen holdning. Spørg om det så også er i orden, at ens mor begår selvmord, måske lillesøster', siger Elene Fleischer.

Føler man sig ikke rustet til denne del af emnet, så opfordrer hun til at få assistance hos faglærte, for eksempel på Center for Selvmordsforskning.

Stigning i selvmordsforsøg

Fyns Amt er det eneste amt i Danmark, der registrerer selvmordsforsøg, og her viser de kolde tal, at 82 unge mellem 15 og 19 år har forsøgt at begå selvmord sidste år. 66 af dem var piger, og det var det højeste målte tal nogensinde. Tallet er desværre kun toppen af det isbjerg, der netop vidner om, at alt for mange teenagere får lov til at drive af sted alene med deres selvmordstanker, indtil de dunkle ideer til sidst krystalliserer sig til et regulært selvmordsforsøg.

Materialer om selvmord

'Synspunkter på selvmord - en debatbog' og 'Hvad kan vi stille op?' er let tilgængelige bøger.

Ph.d. Elene Fleischers bog 'Den talende tavshed' er meget grundig og henvender sig til fagfolk og til dem, der virkelig vil grave i dybden i emnet.

Der udbydes kurser om emnet. Center for Selvmordsforskning er et godt sted at få flere informationer om emnet. Centret har også lanceret undervisningsprogrammet 'Zippy og vennerne', som henvender sig til elever i 0. til 3. klasse. Det er ikke direkte et program om selvmord, men forskere vurderer, at det på sigt kan styrke elevernes evne til at håndtere modgang.