Frygten var virkelig nok

Rollespil og temadage lærer elever om flygtninges vej til Danmark

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Billygterne blænder, og dækkene hvæser i vejbelægningen. Forskræmt kryber den lille klynge flygtninge sammen i grøften. For sent. De er opdaget, og bevæbnede, storbrovtende militssoldater truer dem frem fra deres skjul. Pas. Papirer. Skub og småspark. Det kan ikke gå hurtigt nok.

Attrappengene blev brugt til bestikkelse af de forkerte. Nu afleveres private penge og mobiltelefoner. Men forgæves. Snart dukker næste checkpoint op.

De ved, at det er rollespil, men de slås for deres liv. Frygten og ydmygelsen er virkelig nok.

'De instruerede os i starten sødt og venligt. Ti minutter senere stod de og råbte os ind i ansigtet', siger Peter Jensen fra 9.a. om instruktørerne fra Ungdommens Røde Kors, der har bragt eleverne fra 9. og 10. klasser på Havndal Skole i Mariager Kommune ud på markveje og i mørke lader. Formålet er at illustrere, hvad flygtninge fra Somalia typisk udsættes for, før de når til Danmark med minimal udsigt til asyl.

'Det gjorde et stort indtryk, at de i den grad gik ind over vores personlige grænser', supplerer Marianne Nielsen, 9.b. Vagterne i den lade, der skulle agere flygtningelejr, havde taget elevernes tandbørster. Og hvis de beklagede sig, askede vagterne ned i soveposerne. Og råbte dem endnu mere ind i hovedet.

De unge lærte, at penge styrer alt. Ud over at frygten fik dem til at give værdifulde private ejendele fra sig, begyndte flygtningefamilierne at stjæle fra hinanden for at skaffe mad og penge til bestikkelse, der skulle bringe dem igennem det døgn, rollespillet varede.

Fordomme bearbejdet

På Havndal Skole går der ingen børn af indvandrere og flygtninge. Elevernes kendskab til emnet stammer fra medierne. For Sara Fisker, 9.b., bragte rollespillet og den efterfølgende temadag flygtningenes vilkår tæt ind på livet, og hun fik indblik i, hvor vanskeligt det i virkeligheden er at få asyl i Danmark. Kun to af de ti 'flygtningefamilier' fik efter skarpt forhør af myndighederne lov til at blive.

Ifølge lærer Poul Jørn Sørensen, der havde tilrettelagt emnet, blev der flyttet grænser og bearbejdet mange fordomme. Ikke så alle deltagerne nu helt kan sige sig fri for disse.

'Men det er heller ikke målsætningen at aflive alle fordomme', siger Lisbet Haubro, der er skolekonsulent ved Pædagogisk Center i Ballerup, og som har fungeret som konsulent på det materiale, som er udarbejdet til emnet.

'Fordomme har vi alle sammen. De er med til at hjælpe os til at overskue en mangfoldig verden, og de er en del af et menneskes identitet. Formålet med materialet er at gøre opmærksom på, hvordan man kan håndtere disse fordomme på en hensigtsmæssig måde', siger Lisbet Hau-bro.

Tonny Hansen er freelancejournalist

Fordomme på flugt

Materialet består af en videofilm samt elevhæftet 'Fordomme på flugt' samt et lærerhæfte med aktivitetsforslag og baggrundsviden. Hæfterne fås gratis ved henvendelse til det lokale amtscenter. Videoen med rollespillet kan lånes samme sted.

Skoler kan få frivillige instruktører ud til at arrangere rollespil eller medvirke ved temadage mod betaling af udgifter til deltagernes transport og lignende. Kontakt Ungdommens Røde Kors, Ravnsborggade 2, 4. sal, 2200 København N, for nærmere oplysninger.