Stem ja

Kampagne mod kampagne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste uge skrev Folkeskolen under overskriften 'Nej, nej og atter nej' om en oplysningskampagne iværksat af en gruppe nej-sigere. Få dage efter at nej-plakaten dukkede op på lærerværelserne, fulgte en modkampagne, en ja-plakat. Hvis man vil give oplysning, må hele sandheden med, skriver den gruppe af ja-sigere, som har regnet på nej-sigernes eksempel og mener, at det i højere grad ligner et skræmmebillede end oplysning.

For det første peger de på, at nej-sigerne har valgt en lærer med flere undervisningstimer end gennemsnittet, oven i købet én med overtid. De peger på, at ikke alt lærersamarbejde kan puttes ind i 125-timers puljen til samarbejde og udvikling, og de mener, at en lærer med det pågældende timetal vil få væsentligt flere frikvarterminutter om ugen, end nej-folkene er nået frem til. I nej-sigernes udgave ville der blive plads til 106 timers ekstra arbejdsopgaver i den pågældende lærers skema omregnet efter den nye arbejdstidsaftale. Når ja-folkene regner på eksemplet, er der kun otte en halv time til overs. 'Vi kunne godt have lavet et regnestykke, der var faldet ud til lærernes fordel med den nye aftale. Men vi har kun forholdt os til nej-sigernes eksempel. Så det er bestemt ikke overbud', skriver ja-sigerne og konstaterer, at det er ren ønsketænkning at tro, man kan få en arbejdstidsaftale, hvor alt er sikret lokalt.

En af folkene bag nej-kampagnen, Anders Bondo Christensen, siger:

'Vi har aldrig påstået, at vores eksempel var en gennemsnitslærer. Vi siger: 'prøv selv at vurdere din arbejdstid'. Og når vi har lagt lærerens mødeakkord og lærersamarbejde ind i 125-timers puljen, er det ud fra en helt konkret vurdering - det er timer til fagudvalg, 'Folkeskolen år 2000'-arbejde og faglærermøde forud for forældrekonsultation. Man kan jo netop ikke se gennemsnitligt på det - man er nødt til at vurdere konkret på sine egne arbejdsopgaver'. Anders Bondo Christensen er noget imponeret over, at ja-folkene kan vide, hvor mange frikvarterer en bestemt lærer i Nordborg Kommune har. Nej-gruppen har nemlig optalt hendes frikvarterer helt konkret.kara