Foretagsomme lærerstuderende

Frederiksberg Seminarium har to innovationshold, der skal til eksamen i en workshop med børn

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tidens ord er innovation og entreprenørskab. Regeringen taler om det, Globaliseringsrådet skriver rapporter om det, Undervisningsministeriet lancerer en kampagne, og på Frederiksberg Seminarium begyndte to hold førsteårsstuderende efter sommerferien 2006 på de nye innovationshold i fagene pædagogik og skolen i samfundet.

Frederiksberg Seminarium har mange samarbejdspartnere - for eksempel Selvstændighedsfonden og IDEA - The International Danish Entrepreneurship Academy. Men også Børneuniversitetet i København og professor Feiwel Kupferberg fra Danmarks Pædagogiske Universitet.

Der måtte lodtrækning til for at vælge de studerende til hold 26.1 og 26.7, så stor var interessen. Seminariet har også innovationsideerne med sig til professionsbachelorerne og til kurser. Blandt andet har alle seminariets undervisere deltaget i kreative workshopper og udarbejdet et idékatalog. En håndbog til undervisere om pædagogisk innovation og didaktisk entreprenørskab er under udarbejdelse. Innovationspiloter og lektorer på Frederiksberg Seminarium Ebbe Kromann-Andersen og Lasse Skånstrøm taler om at få fat i det bedste fra 70'er-pædagogikken. Vanetænkningen skal brydes, og der skal være plads til kaos.

»Vi skal ud over ideernes plan. Der er lavet mange pølseaskebægre og papelefanter gennem tiden, men det nye er, at det skal systematiseres. Det bliver kategoriseret, italesat og sprogliggjort. Det opfindsomme har altid eksisteret, men det gælder om at få operationaliseret det. Man skal være foretagsom - skabe en workshop, lave en lyrikcafé. Kompetence er kun noget værd, hvis man kan få det i spil«, mener Ebbe Kromann-Andersen.

Til eksamen i pædagogik har de to hold studerende fået dispensation fra Undervisningsministeriet. De studerende skal udarbejde en innovativ workshop med børn fra Børneuniversitetet. Lærer og censor skal overvære workshoppen og eksaminere den studerende ud fra den.

Folkeskolen har fulgt innovationsholdene siden efteråret 2006.