Elevplaner, ja tak

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elevplaner - bedre skole-hjem-samarbejde, ja tak!

Løn for lærerarbejdet - bedre image til lærerne, ja tak!

Jeg håber med denne indledning at have understreget, at jeg finder det helt naturligt, at lærerne skal have løn for deres arbejde. Jeg vil gerne være med til, som formand for Skole og Samfund, at hæve lærernes image i den danske befolkning. Jeg synes, at rigtig mange lærere gør et hamrende godt stykke arbejde i den danske folkeskole. Det skal I blive ved med - forhåbentlig til glæde for eleverne og jer selv. Og selvfølgelig skal I have løn for jeres arbejde, kun ved tilfredse medarbejdere får vi det bedste ud af skolen!

Der er nu vedtaget en lov, der betyder mere skriftlighed i skole-hjem-samarbejdet, nemlig udarbejdelse af elevplaner for alle elever i alle fag. Vigtigheden af den dialog, der skal finde sted mellem lærerne og forældrene på baggrund af denne plan, skal ikke undervurderes. Den del af elevplanen, der drejer sig om det handlingsorienterede og fremadrettede, vil også stille krav til os som forældre - og det er helt okay. Forældrene skal med på banen og kan være med til at understøtte de mål, der stilles op, som eleven skal nå i den næste periode. Vi vil gerne være medansvarlige for vores børns læring. Nu får vi så et instrument, som kan bruges til at forbedre skole-hjem-samarbejdet, så er det bare at bruge det fornuftigt.

Nu må det i gang ude på de enkelte skoler, og så må vi få erfaringer med de elevplaner, der bliver udarbejdet. Vi vil undersøge i vores bagland, hvordan det går med skole-hjem-samarbejdet i forlængelse af indførelsen af elevplaner. Vi er sikre på, at denne skriftlighed vil styrke samarbejdet mellem lærere og forældre. Der vil også stadig være behov for mundtlig kommunikation mellem dem, og det skal der også være tid til. Mundtlig kommunikation kan ikke erstattes af de skriftlige elevplaner - der vil også i fremtiden være brug for skole-hjem-samtalen, men den vil forhåbentlig foregå på en mere kvalificeret baggrund end tidligere. Det vil være til gavn for alle parter.

Hvor meget mere arbejde, elevplanerne betyder for den enkelte lærer, må DLF og de lokale kredse aftale med arbejdsgiverne i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdet som lærer. Selvfølgelig er der ingen lærere, der skal arbejde gratis! Det er der jo heller ingen andre faggrupper, der gør.

Jeg finder det vigtigt, at lærerfaget igen får høj status i den danske befolkning. Det har I fortjent, I udfører et meget samfundsrelevant arbejde. I lægger fundamentet for det eneste danske råstof, vi har, nemlig viden! Det skal der sættes pris på, for uden det får vi ikke uddannet vores unge mennesker tilstrækkeligt, og så vil vi ikke kunne fortsætte som et velfærdssamfund. Det er derfor vigtigt, at lærerarbejdet er attraktivt, så rigtig mange vil søge det, og det kan godt være, at en af vejene frem er at gøre læreruddannelsen længere. Men indtil vi når så langt, så vil jeg godt være med til at sætte fokus på, at lærerne skal undervise i deres linjefag, skal have mere uddannelse i samarbejde med forældre, og at vi som forældre skal vise respekt for den faglighed, lærerne har.

Der skal være gensidig respekt og tillid i samarbejdet mellem forældre og lærere. Kun ved at vise det kan det lykkes at få det bedste ud af begge parter. Og det vil være til gavn for såvel vores børn som arbejdsmiljøet i klasserne.

Skole-hjem-samarbejdet er et meget vigtigt omdrejningspunkt for læreren, eleven og forældrene. Det er her, der skal være tryghed, tillid og respekt for hinanden. Det er elevplanerne med til at understøtte.

Thomas Damkjær Petersen er formand for Skole og Samfund

»Skole-hjem-samarbejdet er et ­meget vigtigt omdrejningspunkt for læreren, eleven og forældrene. Det er her, der skal være tryghed, tillid og respekt for hinanden«