Når man står i konflikten

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis man er fuldstændig grundlæggende uenig med sin kollega om noget, hvad gør man så?

»Man prøver at lytte til hinanden. Man skal være nysgerrig og spørge kollegaen, hvad hun mener. Man må lytte til hinandens argumenter og prøve at få en dialog på nysgerrighed. Prøve at forstå hinanden. Så bliver det ikke, som jeg vil have det, og det bliver heller ikke, som du vil have det, men måske et sted midtimellem«, siger Susanne Grove.

»Jeg må prøve at finde ud af, hvad kollegaen trigger hos mig. Spørge kollegaen, hvad der er hendes interesse. Hvad er vigtigt for hende? Vi må tale om vores behov hver især«.

Ulla Viskum anbefaler, at man får en tredjepart med til at lytte - for eksempel ledelsen.

»Der er jo ikke tale om sandheder, men om at man har forskellige måder at se tingene på. Man må forhandle«, mener hun.

»Når vi sætter ord på, så træffer vi et valg. Hvis man ikke sætter ord på, så ønsker man at holde fat i sit eget standpunkt. Så presser man sin vilje igennem«, som Susanne Grove udtrykker det.

Der kan være tale om, at man ripper op i gamle konflikter, og om at man ikke kender hinanden godt nok, men man er nødt til at tale om dét, der giver konflikten.

Når man begynder i et nyt team, anbefaler de to, at man taler om sine forventninger. Hvad vil glæde dig? Hvad kan bekymre dig? Og så skal man tale om roller. Tale om, hvad man er god og dårlig til.

»Rammerne er vigtige. Bare sådan noget helt lav-praktisk som tidspunkterne, hvor teamet mødes. Det skal kunne lade sig gøre at mødes«, siger Ulla Viskum.

Det skal være krystalklart, hvad et selvstyrende team skal klare, og hvad ledelsen står for. For det er vigtigt, at det selvstyrende team har rådighed over dét, som de har ansvar for, påpeger de to.