Anmeldelse

Engineers

Engineers

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kan en ingeniør arbejde inden for medicin og sundhed? Svaret kan findes på www.go-ing.dk, hvor spillet "Engineers", et gratis onlinespil om ingeniørverdenen, findes. Spillet knytter sig til en imagekampagne for ingeniørfaget og er igangsat af blandt andet Undervisningsministeriet og Dansk Ingeniørforening.

Fakta:

Titel: Engineers

Pris: Gratis

Type: Internet

Forlag: DIUndervisningsministeriet

Spilformen skal fange de unge og få dem til at vandre rundt i et virtuelt univers, hvor byområder, industriområder og naturområder byder på ingeniøropgaver, og hvor den unge kan teste sin viden inden for forskellige områder. Fra egentlige skolefag, især matematik og fysik, over konstruktionsproblemer og til samfundsspørgsmål som alternativ energi.

Man opretter en avatar (en grafisk repræsentation af en person på nettet) og kan så begynde at bygge sig op som en af syv ingeniørprofiler: Bygnings-, maskin-, kemi-, elektro-, produktions-, it- og integreret designingeniør, måske endda blive superingeniør på alle områder. De mange spørgsmål findes i fem sværhedsgrader, og den unge kan kvalificere sig til sværere og sværere spørgsmål ved at vinde point. Højniveauspørgsmål udløser store pointsummer, og her ligger et konkurrenceelement, der kan benyttes både enkeltvis og i grupper og over tid, da spillet gemmer oplysninger og resultater.

Spillet er rettet mod unge i alderen fra 13 til 19 år, men vil være mest velegnet i de store klasser, hvor spillet vil bringe de naturvidenskabelige fag på banen og kan indgå i spørgsmålet om valg af uddannelsesvej og spørgsmålet om tekniske erhvervsuddannelser og videregående uddannelse. Et videnscenter indeholder faktaoplysninger om ingeniøruddannelserne og selve spillet, så både lærere og vejledere kan bruge spillet i forhold til klassen og den enkelte.