Debat

DLF mener: Tag godt imod de nye kolleger

Alt tyder på, at der bliver kamp og konkurrence om arbejdskraften de kommende år. Der er derfor al mulig grund til at gøre alt, hvad vi kan, for at sikre en god modtagelse af nye kolleger.

Publiceret Senest opdateret

En ny undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, som har undersøgt nyuddannede læreres første fem år på arbejdsmarkedet, viser, at fire ud af ti lærere fem år efter endt uddannelse ikke arbejder i folkeskolen. Det er tydelige tal, som viser en udvikling, vi som samfund og lærerprofession skal tage meget alvorligt.

Allerede i dag mangler vi uddannede lærere i folkeskolen, og alt tyder på, at vi kommer til at mangle endnu flere i de kommende år. Det kræver handling at få vendt den udvikling, og det kræver politisk vilje.

Et vigtigt skridt er at få forbedret læreruddannelsen – blandt andet ved at sikre mere og bedre praktik, som vil medvirke til at skabe en bedre overgang fra studielivet til arbejdslivet. Det vil også give rigtig god mening at forbedre arbejdsvilkårene for de nyuddannede lærere, så de oplever at have ordentlige rammer om deres arbejde i de første år af lærerlivet.

Lige nu er fagfordelingen for næste år i fuld gang rundtom på folkeskolerne, og efterfølgende skal opgaveoversigterne udarbejdes. Det er en vigtig proces, og der kan nemt være mange hensyn og forhold, der skal vejes op mod hinanden. Jo mere opmærksomhed der er på, hvordan fagfordelingen og opgaveoversigten kommer til at se ud for de nye kolleger, des bedre kan vi tage imod dem. Den opmærksomhed har helt afgørende betydning for, at de nyuddannede lærere falder godt til rette i jobbet, og dermed øges sandsynligheden for, at de også bliver i folkeskolen – og det er der brug for.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I Danmarks Lærerforening modtager vi hvert år cirka 2.500 nye medlemmer, fordi de har fået ansættelse inden for vores område. Langt størstedelen er lærerstillinger i folkeskolen. Det er vi naturligvis rigtig glade for og stolte af. Vi får tydelige tilbagemeldinger på, at starten på lærerjobbet er krævende, og for de af vores nye medlemmer, som kommer fra andre underviserjob, er meldingerne tilsvarende: Der er brug for bedre muligheder for at falde godt til rette i jobbet som folkeskolelærer.