Spilleregler for børn

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

1) Vi må kun drille lidt for sjov.

2) Hvis vi driller, og der bliver sagt 'lad være' - så skal vi stoppe med at drille.

3) Vi må ikke slå hårdt, skubbe

og hive i håret.

4) Vi må ikke pille ved legetøj

i timerne.

5) Vi må kun drille lærerne lidt

for sjov.

6) Vi må ikke lyve for lærerne

og hinanden.

7) Vi skal tage godt imod nye

i klassen og hjælpe dem.

8) Vi skal komme ind,

når det ringer.

9) Vi skal hjælpe dem, der bliver

kede af det.

10) Når Sonja klapper, skal alle

klappe og lytte efter.

11) Vi skal selv huske vores lektier.

12) Vi skal give hinanden arbejdsro

i timerne.

13) Vi må ikke afbryde hinanden.

Spilleregler for forældre

1) At barnet hjemmefra er vænnet til, at en pligtig 'opgave' gøres færdig, og man bliver hjulpet/beder om hjælp, hvis man har brug for at blive undervist for at klare opgaven.

At barnet bliver spurgt om, hvorvidt det har lektier for.

2) At barnet er hjælpsomt, uden at man skal opfordres til det.

De skal være kritisk hjælpsomme - må ikke udnyttes, og barnet må ikke lade sig udnytte.

3) At barnet accepterer forskelligheder, både i meninger og at nogle er 'bedre', og at nogle er dårligere' end en selv til bestemte ting. At barnet har nogle mål, som bringer det længere fremad.

4) At man er konstruktivt kritisk (at man vil hjælpe med at løse et problem) og dermed ikke finder sig i hvad som helst.

5) At barnet er optimalt parat til undervisningen: udhvilet, sund morgenmad, tasken pakket med det nødvendige og ikke 36 'tusser' og lignende, fornuftigt indetøj til varmegraden på skolen, læst lektier med mere.

6) At man gør skolen opmærksom på, hvis lektielæsningen volder problemer derhjemme.

7) At barnet er vænnet til at ville både lytte og snakke.

8) At barnet kender forældrenes arbejde og andre dele af de voksnes liv.

9) At barnet kender sin familiebaggrund, bedsteforældre, forældrenes søskende med flere og deres livssituation.

10) At barnet er vænnet til at være aktivt, både fysisk og følelsesmæssigt, både inde og ude.

11) At barnet skal lære at give udtryk for sine følelser uden at det bliver voldeligt, skader andre.

Må godt give udtryk for vrede (fysisk), må godt vide, når det er gået over stregen, og indrømme det.

12) At barnet skal lære at respektere nødvendige regler for, at et kollektiv (familien, klassen)

kan fungere.