Godt for alle parter

Skole-hjem-samtaler er afgørende for at få klassen til at fungere, svarer over halvdelen af lærerne i en rundspørge i Folkeskolens Lærerpanel. Og der er plads til forbedringer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et flertal af lærerne mener, at skole-hjem-samtaler med forældrene er helt afgørende for at få klassen til at fungere.

Samlet set svarer 56,4 procent ja til det udsagn i en rundspørge, A&B Analyse har udført for fagbladet Folkeskolen. Børnehaveklasselederne er en suveræn topscorer, når man ser på stillingskategorier. Her er 100 procent enige i udsagnet.

"Når forældrene er helt med, kan de lettere bakke op om tiltag", skriver en lærer i undersøgelsen. En anden udtrykker det på denne måde: "Det er godt for både elever og forældre at komme og lytte til, hvordan skolen går", mens en tredje peger på, at samtaler kan anskueliggøre for eleven, at forældre og lærere har accept af hinanden.

"Når du er klar, begynder du"

Næsten lige så mange - 53,7 procent - siger, at de altid lærer nyt om eleverne.

"Vi taler om det enkelte barns styrkesider og udfordringer", skriver en lærer. To andre lærere giver udtryk for, at de ser forældresamtaler som afgørende for elevens trivsel og faglige udvikling.

Næsten 14 procent ville ønske, at de kunne holde flere samtaler, mens knap syv procent oplever, at skole-hjem-samtalerne som regel er spild af tid.

"Det er spild af tid at tale med de forældre, hvis børn fungerer", lyder det fra en af dem.

Samtalerne var intetsigende for forældrene

"Informative, men heller ikke så meget andet", kommenterer en anden lærer.

En tredje ved ikke, om samtalerne ligefrem er spild af tid. "Det er dog vigtigt, at man har ansigt på hinanden", uddyber læreren. "Det er okay at holde samtalerne, men udbyttet kan nok blive bedre", erkender en lærer.

En kollega ved, hvad der skal til: "Nogle forældre forventer at få en faglig status og lidt om barnets trivsel. Det er ikke særlig tit, de har overvejet, hvad der skal tales om. De virker passive i samtalen - selv når man lægger op til noget andet. De færreste forældre deltager aktivt i samtalen, medmindre de er utilfredse med skolens indsats".

Når det gælder lærerne selv, føler 83 procent sig i høj grad eller i meget høj grad fagligt klædt på til forældresamtaler, mens knap 14 procent svarer hverken-eller. Men der er plads til forbedring.

Når det gælder spørgsmålet, om der er tid nok til at forberede de årlige eller halvårlige skole-hjem-samtaler, er lærerne delt i tre næsten lige store grupper: ja, nej, hverken-eller.

Fedt at få indflydelse