Hverdagen frem i lyset

Vi skal blive bedre til at fortælle, hvad vi laver i skolen, mener skoleleder og tillidsrepræsentant

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi havde tidligere en kultur, hvor kun de forkromede ting var synlige - de få forkromede rapporter og projekter. Men hverdagen er vigtigere. Det er dén, vi skal vise frem i tiltro til, at den er god nok', siger skoleleder Jørgen Møller, Vorbasse Skole.

'Den sønderlemmende kritik, som lærerne har været udsat for, kan vi ikke argumentere os ud af, men vi kan fortælle, hvad vi gør, og hvis vores kunder er tilfredse, så kan vi være ligeglade med, om de mener noget andet et andet sted i landet, for det er her, vi holder skole'.

Tillidsrepræsentant Bjarne Kyneb er enig.

'I dag kan mange lærere godt se, at det er blevet nødvendigt at fortælle, hvad man laver i skolen. Vi skal blive bedre til at lave omtale for os selv', mener Bjarne Kyneb.

Det handler om at udvikle skolen og den enkelte, sådan at det netop ikke belaster det psykiske arbejdsmiljø.

De to fremhæver, at det kollegiale sprog på skolen har ændret sig. Det er blevet mere præcist og direkte, og kurset har gjort, at selv om man nærmer sig noget personligt, så er det blevet lettere at tale med hinanden. Lærerne er ikke længere så bange for at træde hinanden over tæerne.

'Der sker noget på hele skolen. Både når det gælder den enkelte person, og når det gælder helheden', siger Jørgen Møller.

Bjarne Kyneb understreger, at styrken ligger i, at alle de ansatte - lærere, pædagoger og administrativt personale - har deltaget i kurset.

'Hvis vi havde opslået dette kursus, ville en stribe ansatte have tilmeldt sig, men nu har alle haft en oplevelse, de kan tale sammen om, og mange har fundet ud af, at det ikke var så farligt', siger Bjarne Kyneb.

Bredere skuldre til alle

Fremover vil man på Vorbasse Skole være mere med til at præge udviklingen.

'Mange projekter er jo undervejs i måneder og år, så hvis vi oplyser bedre om det, når vi hører nyt, så kan den enkelte bedre vælge sig på projekterne', siger skoleleder Jørgen Møller.

'Man kører forkert, hvis man føler sig forfulgt. Men store systemer glemmer at skue udad og se sig selv i det store samfundsperspektiv. Det er jo ikke kun lærerne og folkeskolen, der er blevet kritiseret'.

Bjarne Kyneb supplerer: 'Vi tager for tit kritik personligt. Vi skal ikke gå i baglås, fordi nogle mener noget andet end os. Vi skal være så stærke, at vi kan lytte til andre forslag og veje dem op imod vores egne metoder. Vi har person for person følt os ramt i stedet for sammen at få bredere skuldre'.

Jørgen Møller mener, at skolerne skal blive bedre til at formulere deres mål. Ellers vil evalueringen blive derefter.

'Vi evaluerer primært på handlinger i stedet for på mål. Vi tjekker, om vi har gjort det, vi har talt om, men måske er det ikke målet, vi evaluerer på'.