Forældre går for langt

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange steder ser vi efterhånden, at forældrene går for langt - de overvåger i stedet for at deltage positivt i klassens aktiviteter, mener formanden for forældreorganisationen Skole og Samfund, Birgitte Bjerregaard.

Samarbejdet mellem forældre og lærere er ofte fint, og det er positivt, at forældre i dag interesserer sig mere for deres børns skole end tidligere, mener hun.

- Men det er ikke fair, at forældre, som ikke har læreruddannelse, skal sætte sig til doms over, om lærernes undervisning er god nok, siger hun søndag til Politiken.

Forældres øgede 'kontrol' bygger på deres egen usikkerhed og frygt for utilstrækkelighed, mener Birgitte Bjerregaard.