Kommentar til anmeldelse

Som medforfatter til undervisningsmaterialet 'Året i Norden' blev jeg dybt skuffet og frustreret over at se kronen på et solidt, samnordisk projektarbejde med et pennestrøg blive gjort til skamme. Anmelderen i Folkeskolen nummer 50/52 mener ikke, materialet virker, idet hun finder det for 'voksentænkt' at antage, at eleverne vil få noget ud af de afsnit, der ikke fremtræder på deres modersmål. Jamen, hele idéen går jo netop ud på at præsentere nordiske sange sammen med det sprog, de tilhører. Det er søgt gjort i sammenhæng med 11 årstidstraditioner fra de fem nordiske lande.

Materialet er tværfagligt og skulle blandt andet også være en hjælp til dansklæreren, der er forpligtet (ifølge formålsparagraffen for dansk, styk 3) til i sin undervisning at 'give eleverne adgang til det nordiske sprog- og kulturfællesskab'. Blandt de centrale kundskabs- og færdighedsområder i dansk nævnes det, at 'undervisningen skal give eleverne mulighed for at udvikle færdighed i at lytte til og læse norsk og svensk med forståelse'. Tilsvarende nordisk forpligtelse har man i de øvrige fire lande.

Forfatterne har ofte selv savnet tidssvarende materiale til at inkorporere nordisk sang, kultur og sprog på 3.-5. klassetrin og har ønsket at skabe en model, der ikke 'kun' er en nordisk sangbog eller en samling nordiske litteraturstykker. Som baggrund har vi sammen ledet og gennemført et fireårigt projekt 'Nordisk musik i skolen' - i Nordisk Ministerråds regi. I samarbejde med cirka 600 elever og 25 lærere i Norden gjorde vi for eksempel den erfaring, at børnene med begejstring sang på nordisk, og at sangen fik en langt dybere betydning for børnene, når den indgik i helheder, hvor vi påén gang beskæftigede os praktisk/musisk/sprogligt med den tradition og kultur, sangen er en væsentlig del af. Netop denne praksis og dens store succes har ligget til grund for 'Året i Norden'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Måske har vi forfattere ikke været gode nok til at fremhæve, at 'Året i Norden' er noget ret enestående. Der er tale om et pilotprojekt. Aldrig tidligere er der udgivet et fællesnordisk, tværfagligt/tværkulturelt undervisningsmateriale for grundskolerne i nogen af de nordiske lande. Det er nordisk kultur - pædagogik i praksis.

Lissa Nicolajsen

Kundby

Forkortet af redaktionen