95 procents målsætning, undervisningsdifferentiering, udvikling af elevernes alsidige kompetencer, brug af evidensbaseret viden i undervisningen er nogle af de udfordringer, som Skolerådet sætter under luppen.

Skolerådet gør status over folkeskolens udfordringer

Med en ny folkeskolereform og en ændring af sammensætningen i Skolerådet på trapperne, gør Skolerådets formandskab gjort status over de ti største udfordringer for folkeskolen i en ny pjece.

Publiceret Senest opdateret

Udfordringer

Skolerådet gør status over disse ti udfordringer forfolkeskolen:

Mål:

1: 95 pct. får en ungdomsuddannelse

2: Elevernes faglighed i top

3: Eleverne mestrer alsidige kompetencer

4: Skolen er et godt sted at lære og at være

Resurser:

5: Lærerne mestrer fremragende undervisning

6: Lederne skaber den ambitiøse skole

7: Alle forældre støtter op om skolen

Metoder:

8: Alle elever udfordres gennem hele skoleforløbet

9: Skolen omsætter ny viden til bedre undervisning

Governance:

10: Alle arbejder aktivt for samme mål

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolerådets formandskab udpegede i 2010 ti store udfordringer for folkeskolen, og tilstanden for disse udfordringer bliver nu målt og vejet på ny i pjecen 'Folkeskolen på vej' (se link til højre). I pjecen er der for hver udfordring en oversigt over tidligere anbefalinger fra formandskabet, en kort status samt udpegning af de vigtigste fremtidige fokuspunkter.

"Lige nu er folkeskolen med rette meget engageret i at omsætte folkeskolereformen til praksis. Reformen er politikernes svar på nogle af de store udfordringer, folkeskolen står over for.  Vigtigheden af en fælles forståelse af visionerne for folkeskolens udvikling blandt lærere, elever, forældre og skoleledere kan ikke overdrives. Det er helt nødvendigt med en forpligtelse fra alle parter til at arbejde mod de nye mål om at elevernes læring skal øges år for år. Også på den lange bane", siger formand Jørgen Søndergaard fra Skolerådets formandskab.

Formandskabet peger blandt andet på, at det er det afgørende, at der i forbindelse med den kommende reform gives strækkelig tid til implementeringen af de mange nye elementer. Det kræver tid og resurser, hvis der skal opnås en ordentlig kvalitet af indholdet i den længere og mere varierede skoledag. 

"Men der er også udfordringer, som reformen ikke har noget direkte svar på. For eksempel har Skolerådets formandskab ved flere lejligheder påpeget, at elevernes læring af personlige og sociale kompetencer, som også er en del af folkeskolens opgave, er lige så vigtig for eleverne som de boglige færdigheder. Det er fortsat vores anbefaling, at skolerne får bedre redskaber til at følge elevernes udvikling på dette område", siger Jørgen Søndergaard på skoleraadet.dk

Statusrapporten er den sidste rapport fra Skolerådet, som i forbindelse med reformen omdannes til "Rådet for børns læring" og bliver udvidet med repræsentanter fra dagtilbud.

 

Læs mere

Læs pjecen "Folkeskolen på vej" her