Test elever i læsning, dansk og matematik

Ulla Tørnæs holder fast i, at alle elever skal testes i 2., 4. og 6. klasse. Hun kræver ikke længere, at lærerne skal bruge den samme test, men stiller kun en slags til rådighed. Det er Socialdemokraterne ikke tilfredse med

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeren står fast på, at alle elever skal testes i læsning, dansk og matematik i løbet af indskolingen og på mellemtrinet.

Hun kan ikke trænge igennem det politiske landskab på Christiansborg med sit krav om nationale test, fordi Socialdemokraterne stiller sig på tværs. I stedet har hun justeret sit krav, så lærerne nu selv kan vælge, hvordan de vil teste deres elever. Men teste skal de.

»Jeg vil udarbejde tre test til tidspunkter, der i mine øjne er helt afgørende i skoleforløbet, nemlig en læsetest i 2. klasse, en dansktest i 4. klasse og en matematiktest i 6.«, siger hun i et stort interview i Folkeskolens tv-magasin, »Skolebænken«, som sendes på tirsdag klokken 19.45 på dk4.

Testene indgår i en såkaldt »værktøjskasse med redskaber til evaluering«, som Ulla Tørnæs er på vej med. Materialet skal i EU-udbud og ventes at være klar efter sommerferien 2005, men de tre test kommer allerede til foråret. I første omgang på papir, siden til computeren.

»Lærerne skal ikke foretage den samme test på nøjagtig samme tidspunkt i samtlige klasser, men jeg lægger op til, at de tester på de tre klassetrin. Ønsker en lærer ikke at bruge mine forslag til test, må hun teste eller evaluere med andre værktøjer«, siger Ulla Tørnæs.

Der kommer dog ikke alternative testredskaber i værktøjskassen. Dem må lærerne selv skaffe. Det får Socialdemokraternes skolepolitiske ordfører, Pernille Blach Hansen, til at frygte, at Ulla Tørnæs reelt indfører nationale obligatoriske test ad bagdøren.

»Hvis der kun kommer én test til hvert af de tre klassetrin i værktøjskassen, er der risiko for, at de bliver landsdækkende, fordi alle bruger dem. Men en test passer ikke til alle børn. Lærerne skal differentiere deres undervisning, så det er oplagt, at de også tager udgangspunkt i, hvor langt den enkelte elev er, når de skal teste. Ellers kan en test kun bruges til at vise, at Søren er bedre end Peter«, siger Pernille Blach Hansen.

KL: Et luksusproblem

Fire arbejdsgrupper med folk fra seks interesseorganisationer omkring folkeskolen har netop præsenteret rapporten »Folkeskolens svar på OECDs anbefalinger«. Her understreger Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks Lærerforening, Danmarks Skolelederforening, KL, Lederforeningen og Skole og Samfund igen og igen, at Danmark ikke skal have landsdækkende obligatoriske prøver. Men kontorchef Jonatan Schloss, KL, deler ikke Pernille Blach Hansens bekymring.

»Det er ikke sådan, at vi i dag har ingenting, og i morgen har vi ét sæt værktøj. Der findes allerede testmaterialer i dansk og matematik, så det er næsten et luksusproblem at sige, at fordi der kommer endnu et, så vil vi have endnu flere«, siger Jonatan Schloss.

Svagheden ved at teste er, at man kun kan sige, hvor en elev eller en klasse ligger, og ikke hvorfor undervisningen ikke virker. Det er Ulla Tørnæs enig i, og hun lægger vægt på, at evalueringen skal vise, hvad effekten af undervisningen er, så lærerne kan få hjælp til den fortsatte undervisning.

»Testene skal ikke alene give et tal. De skal give os et billede af, hvad det er for en undervisning, den enkelte elev har behov for«, siger hun og understreger, at hele pointen er, at testene skal kunne bruges målrettet i forbindelse med tilrettelæggelsen af undervisningen.

»Jeg vil være sikker på, at lærerne leverer en undervisning, så alle elever får mulighed for at nå de mål, vi har fastsat. Det gør man ved at teste eller ved at evaluere i det hele taget. Så må læreren bruge sin faglige viden til at vurdere, hvad der skal til, for at eleven kan lære at læse. Derfor stiller jeg ikke krav om, at resultaterne skal offentliggøres, som nogen fejlagtigt har troet. Det skal foregå inden for klasselokalet«, siger Ulla Tørnæs.

Regeringen har ikke flyttet sig

Hos Socialdemokraterne har Pernille Blach Hansen bemærket, at Ulla Tørnæs og Venstre har blødt op på deres synspunkt og ikke længere kræver obligatoriske, nationale test. Men reelt er der ikke tale om en ændring, mener hun.

»Vi er med i forliget, og regeringen ved, at vi nedlægger veto mod flere test. Det kan vi, fordi det fremgår direkte af forligsteksten, at der ikke skal indføres flere test. Jeg tror desværre ikke, at hverken regeringen eller Venstre har flyttet sig. Det er kun retorikken, de har ændret. De har indset, at de ikke kan komme igennem med en lovændring, så nu går de også ind for den evalueringsværktøjskasse, som vi har foreslået. Men vi vil være meget opmærksomme på, hvordan Ulla Tørnæs skruer testene sammen«, siger Pernille Blach Hansen.

thejsen@dlf.org, folkeskolen@dlf.org

Evalueringsværktøjskasse

Undervisningsministeriets værktøjskasse til evaluering kommer til at indeholde fem redskaber:

en vejledning om, hvordan lærere kan arbejde med løbende intern evaluering, herunder præsentation af redskaber som logbog og portefølje

efteruddannelse af lærere og skoleledere i evaluering

fagspecifikke værktøjer ud fra tanken om, at idræt skal evalueres på en anden måde end engelsk

frivillige test til læsning i 2. klasse, dansk i 4. klasse og matematik i 6. klasse

en bredt anlagt kampagne om løbende intern evaluering.

Der er afsat 27 millioner kroner på finansloven til projektet.

Se hele interviewet

På tirsdag sender tv-stationen dk4 et 45-minutters magasinprogram med Ulla Tørnæs. I et interview med Folkeskolens redaktør fylder diskussionen om test temmelig meget.

Undervisningsministeren taler også om

en litterær kanon

Albertslund-modellen for tosprogede

Religionsundervisning på Ålholm Skole

Stop Nu-demonstrationen og skolens økonomi.

»Skolebænken« med Ulla Tørnæs vises første gang tirsdag den 9. november klokken 19.45. Udsendelsen kan genses fredag den 12. november klokken 23.30 og lørdag den 13. november klokken 15.15. »Skolebænken« kan også ses på folkeskolen.dk. Her kan du også deltage i en konkurrence med flotte bogpræmier. Du skal blandt andet svare på, hvilken uddannelse Ulla Tørnæs har.