Folkeskolens leder:

Månedens Skole

Mangfoldighed.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I onsdags blev der for første gang sat navn på Månedens Skole. En helt almindelig skole med ganske almindelige udfordringer, men hvor kommunen og kredsen har kunnet enes om en lokal arbejdstidsaftale, der giver plads til professionelt læreransvar, og hvor man arbejder seriøst med læseundervisningen. En skole, hvor leder, tillidsrepræsentant og bestyrelsesformand er enige om, at skolen gerne vil agere udstillingsvindue for den mangfoldighed af engagement og projekter, som præger den danske folkeskole.

Danmarks Lærerforening og Undervisningsministeriet er fælles om at finde månedens skole. I et brev til alle folkeskoler har Bertel Haarder og Anders Bondo Christensen sammen beklaget, at skoledebatten alt for ofte er præget af fordomme og manglende viden. Med projekt Månedens Skole ønsker man derfor »at øge kendskabet til skolens hverdag og til den engagerede undervisning, som hver dag gør en forskel for eleverne«. Det formål må enhver lærer kunne gå ind for, og projektet burde mindst kunne få 1.000 skoler til at melde sig. Eller hvorfor ikke 1.666?

Tænk, hvis projektet kunne være med til at modbevise janteloven og dementere negative, politiske mediekampagner. Tænk, hvis det blev brugt til at vise verden, hvordan folkeskolen virker. Hver dag, hver uge og hver måned. Hele året - over hele landet.

-th