Uden klumper - tak

Pandekager med klumper i ser så sjusket ud, og hold jer til det lille gasblus, får 6. klasse at vide, inden køkkenet går i gang

Publiceret Senest opdateret

Overskrift

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<style>
#map-canvas { width:500px; height:400px; }
</style>
<script type="text/javascript"
src="http://maps.google.com/maps/api/js?sensor=false">
</script>
<script type="text/javascript">
var map;
var layerl0;
function initialize() {
map = new google.maps.Map(document.getElementById('map-canvas'), {
center: new google.maps.LatLng(55.046169125158265, 12.096488586425721),
zoom: 10
});
var style = [
{
featureType: 'all',
elementType: 'all',
stylers: [
{ saturation: -99 }
]
},
{
featureType: 'administrative.country',
elementType: 'all',
stylers: [
{ visibility: 'off' }
]
},
{
featureType: 'administrative.province',
elementType: 'all',
stylers: [
{ visibility: 'off' }
]
},
{
featureType: 'administrative.neighborhood',
elementType: 'all',
stylers: [
{ visibility: 'off' }
]
},
{
featureType: 'administrative.land_parcel',
elementType: 'all',
stylers: [
{ visibility: 'off' }
]
},
{
featureType: 'poi',
elementType: 'all',
stylers: [
{ visibility: 'off' }
]
},
{
featureType: 'transit',
elementType: 'all',
stylers: [
{ visibility: 'off' }
]
}
];
var styledMapType = new google.maps.StyledMapType(style, {
map: map,
name: 'Styled Map'
});
map.mapTypes.set('map-style', styledMapType);
map.setMapTypeId('map-style');
layerl0 = new google.maps.FusionTablesLayer({
query: {
select: "'col1'",
from: '1TIgvE_x4dJzvAk8K1QAIhBeU7fxzI-acjT53pmQ'
},
map: map,
styleId: 2,
templateId: 2
});
}
google.maps.event.addDomListener(window, 'load', initialize);
</script>
</head>
<body>
<div id="map-canvas"></div>
</body>
</html>

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klask. Den første røg på gulvet. Drengen smiler skævt, undskyldende. Lidt senere prøver han igen med stor koncentration. Halvdelen rammer panden, resten hænger ud over kanten, dingler lidt og falder så på gulvet. Men tredje gang går det godt. Pandekagen roterer en gang i luften og lander på panden igen. Så går der også sport i det i de andre grupper.

Lærer Ida List Larsen viser, at hun kan hver gang. Teknikken lures af, og da eleverne i 6. klasse først har opdaget, at pandekagen skal være helt løs og ikke skal smides højt op i luften, går det forrygende.

Men pandekagevending er kun en mindre del af dagens program. Andre elever snitter gulerødder og agurker, nogle svitser hakket oksekød med løg og hvidløg, og undervejs rydder eleverne op, vasker af og dækker bord.

Madpandekager er dagens hovedret, desserten er æblesnitter. I dag med færdiglavet butterdej.

 

Ingen sjusk

»Hvor mange kender tortillas?«, spørger Ida List Larsen. Det gør knap halvdelen af de 22 elever.

»Det får I lov at lave en anden dag, men husk nu at give ægget et resolut knæk mod skålen, når I skal slå det i stykker, og så skal I piske godt, for dejen bliver let klumpet. Hæld melet i lidt ad gangen og giv jer god tid til at piske. Det er så sjusket med pandekager med klumper i, og så kommer I al fedtstoffet i dejen i stedet for at komme det på panden, hver gang I skal bage en pandekage. Brug smørret fra sidste gang, og hold jer til det lille gasblus til pandekagerne«.

Ida List Larsen hælder dej på en pande, mens eleverne ser på.

»Det ville være nemmere, hvis man havde gennemsigtige pander, for så kunne man se, når pandekagen var brun i bunden«, mener en pige.

Køkkenrutiner

Eleverne bevæger sig rutineret rundt i det nye lyse hjemkundskabslokale. Efter opskriften på pandekagedej og en introduktion til dagens madlavning går de i gang. Opgaverne fordeles tilsyneladende uden problemer i grupperne.

»Vi er mestre i at bage pandekager. Den første gik ikke engang i stykker«, udbryder en pige stolt.

Ida List Larsen viste ellers, hvordan det godt kan være svært at få den første pandekage ordentlig. En hundepandekage, kaldte hun den. Her var der ingen hund til at hapse pandekagen, men eleverne delte den. Det kan godt være, den ikke var så køn, men smagen fejlede ikke noget.

En dreng er ved at balancere en pande med smeltet smør hen til ham, der rører gruppens pandekagedej.

»Hey, skal vi ikke flytte skålen med dej hen til panden i stedet for at gå rundt med en varm pande med fedtstof«, siger en anden dreng, og det gør de så.

I en anden gruppe er en pige ved at snitte gulerødder ud i meget små og sirlige tern. Det tager tid.

Grupperne bestemmer selv, om grønt­sagerne skal ned i gryden til kødet, eller om de skal serveres rå ved siden af. De fleste vil helst have dem rå. Et par grupper vil gerne have lidt flåede tomater i kødet.

De to lærere, Ida List Larsen og Gitte Kokgaard, finder nogle peberfrugter, der er blevet i overskud fra sidste gangs madlavning. De kan fint bruges i dag.

En piger balancerer to fyldte kander vand hen til køleskabet.

»Det smager bedre, når det er koldt«.

Duften fylder efterhånden lokalerne, og eleverne kaldes sammen for at få introduktion til æblesnitterne. Imens simrer kødet videre, og pandekagebagningen er midlertidigt indstillet.

»I kan lægge æbleskiverne tæt i en halv­cirkel, eller hvad I nu synes ser pænt ud«, siger Ida List Larsen.

Klassen skal også lige regne lidt på, hvordan butterdejspladerne skal fordeles ligeligt imellem grupperne. Nogle fra hver gruppe tager fat på æblerne, andre fortsætter arbejdet med madpandekagerne.

hlauritsen@dlf.org