Folkeskolens leder:

Tag et frikvarter

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Velkommen tilbage fra ferie.

Det er første skoledag, og alt er, som det plejer.

Lige om lidt kommer så de første mediehistorier om folkeskolens problemer. Det er også helt, som det plejer.

Men lad os lige stoppe op et øjeblik og give luft til at glæde os over en international undersøgelse, hvis første resultater kom midt i sommerferien. 140.000 elever fra hele verden var med, og de danske elever viser sig at være i verdenseliten.

Undersøgelsen drejer sig om elevernes forståelse, viden og holdninger inden for »politisk dannelse«.

De danske elever har blandt andet den mest positive oplevelse af dialogen i klassen, og de ved rigtig meget om samfundsforhold.

Det flugter fuldstændig med lærernes bestræbelser. Når det gælder mål for undervisningen i samfundsforhold, vægter de danske lærere »elevernes kritiske og selvstændige tænkning« som det allervigtigste. Og der undervises efter det i alle fag, ikke kun i samfundsfag.

Topkarakteren i demokratiske færdigheder fritager naturligvis ikke danske elever og lærere fra at arbejde med faglige færdigheder på andre områder i skolen. Naturligvis ikke. Men vi har al grund til at trække vejret inden det nye skoleår og glæde os godt og grundigt over, at den danske skole arbejder så målrettet og succesrigt for at uddanne demokratiske samfundsborgere.

Og mens vi er ved glæderne, så læs de inspirerende artikler i dette blad om leg og frikvarterer. Her lærer eleverne sig selv en masse, mens de får et pusterum og lader op. De leger for at lege, som en forsker siger.

Så smil og nyd varmen, inden efterårets byge af forslag og kritik af folkeskolen går i gang igen!

Hanne Birgitte Jørgensen, ansv. chefredaktør, hjo@dlf.org