Lærer Randi Hoffmann deltager i dette år i et større kursus om sang, bevægelse og læring.
Lærer Randi Hoffmann deltager i dette år i et større kursus om sang, bevægelse og læring.

Kursus gav musiklærer gejsten tilbage

Bodypercussion, stemmelege og hjælp til at få drengene til at deltage mere konstruktivt i musikundervisningen. Det er nogle af de ting, som musiklærer Randi Hoffmann foreløbig har fået ud af at være på kursus i sang og bevægelse.

Publiceret

Kurset sang, bevægelse og læring

  • Kurserne kan gennemføres, fordi A. P. Møller Fonden harbevilget 7,3 mio. kr. til at gennemføre et sangfagligtkompetenceløft af 340 musiklærere og pædagoger i folkeskolen overtre skoleår fra 2016-2019.
  • Kursusdeltagerne kan vælge mellem  et forløb på et halvteller et helt skoleår, som bliver udbudt hvert år i projektetsløbetid.
  • 19 kommuner er med i projektet: Herning, Horsens, Ikast-Brande,Skanderborg, Skive, Thisted, Aarhus, Aabenraa, Haderslev,Sønderborg, Assens, Faaborg-Midtfyn, Middelfart, Svendborg, Lejre,Slagelse, Roskilde, Vallensbæk og Vordingborg kommune. Der ermulighed for at invitere flere kommuner med i løbet afprojektperioden.
  • Musiklærere kan tilmelde sig kurset her
Fire gange i dette skoleår drager Randi Hoffmann fra Thisted til Sangens Hus i Herning for at deltage i kurset Sang, bevægelse og læring. Og selv om hun skal tidligt op for at nå at være på skolebænken kl. 9 om morgenen, fortryder hun ikke et sekund, at hun har meldt sig til.
"Kurset har givet mig mere lyst til at fortsætte med musik. Det er et svært fag i folkeskolen. Man dumper ned i en klasse, og man ved ikke, hvilke elever der i den her klasse. Der skal noget til at bevare lysten til at blive ved med et fag, som mange synes er svært, fordi man er så meget på. Det er meget anderledes end dansk og matematik. Her kan man sige: 'Gå bare i gang' - det kan man ikke i musik, når alle sidder med instrumenter", siger Randi Hoffmann.
Det er 7,3 millioner fra A.P Møller Fonden som muliggør, at 320 musiklærere og pædagoger får et fagligt løft over de næste tre år.
Konsulent observerer musikundervisningen
Foruden de fire kursusgange får Randi Hoffmann også 16 ganges solo-undervisning i stemmebrug og sang. Og flere gange i forløbet får hun besøg af en konsulent, der observerer hendes musikundervisning og giver feedback.
"Det har været meget konstruktivt at få feedback. Hun observerede faktisk kun undervisningen i en enkelt time, men bagefter fik jeg en udpenslet feedback. Det er godt, at det er en vildtfremmed som kommer og ikke en kollega, der giver feedback. Det er meget mere brugbart på den måde", siger Randi Hoffmann.
En af de ting, som hun aftalt med konsulenten, at hun skal have fokus på ind til næste besøg, er at få glæden i højsædet i undervisningen. Og skal hun arbejde for at få drengene til at deltage i undervisningen på en konstruktiv måde.
Ny inspiration afprøves løbende på eleverne
Randi Hoffmann bruger de input, hun får med fra kurset løbende i undervisningen.
"Sådan noget som kropsmusik har jeg ikke brugt så meget før. Eksempelvis bodypercussion. Jeg har lært at bruge kroppen sammen med stemmen og prøve at bruge stemmen på en anden måde end bare ved at synge en sang. Man prøver eksempelvis at synge som Kaj og Andrea og så øve ting som forte, piano, cresendo med eleverne".
"Det kører meget på stemmen, og på hvordan man skaber fokus eksempelvis ved at synge på forskellige måder som i kanon eller ved at få hele kroppen med", siger Randi Hoffmann.
Hun tror, at eleverne godt kan mærke, at læreren henter ny inspiration. 
"Det har synes, det har været sjovt. Når man har været kursus, så gør man tingene på en lidt anden måde, og det kan mærkes".
Musik med måde
Hun underviser to musikhold og står for morgensang tre gange om ugen. Derudover underviser hun et lille kor i understøttende undervisning.
"Jeg underviser faktisk ikke så forfærdeligt meget i musik. Men jeg ønsker ikke mere. Jeg har også haft en pause fra faget, men det her kursus er virkelig med til at give mere mod på det igen. Jeg synes, musikfaget kan mange ting. Der er mange kvaliteter i musik, bevægelighed og kroppen. Det er jeg meget optaget af især i indskolingen, hvor jeg er nu. Ikke bare i musikundervisningen, men også i andre fag. Jeg får mange ideer, som jeg kan putte ind i andre sammenhænge".

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læs mere

Læsmere om kursus og tilmelding her

Powered by Labrador CMS