Matematiklærere i Vejen skaber en firkant i elastik - og uden at kigge
Matematiklærere i Vejen skaber en firkant i elastik - og uden at kigge

Fælles løft af matematik i Vejen

Alle matematiklærere i Vejen er afsted på kursus i tre hele dage, og det betyder, at de får et fælles sprog. Desuden er der sat tid af til at arbejde med planlægning af undervisningen på den enkelte skole. Vejen Kommune har gang i et stort Matematikløft.

Publiceret
Vi bliver mindet om at arbejde mere undersøgende i matematik, når vi er på kursus, siger Ulla Brill, Claus Brill på venstre side og længst væk på venstre side Michael Andersen
Vi bliver mindet om at arbejde mere undersøgende i matematik, når vi er på kursus, siger Ulla Brill, Claus Brill på venstre side og længst væk på venstre side Michael Andersen
Eleverne skal helst være glade for matematik, siger matematikkonsulent i Vejen Kommune Jette Hildebrandt Andersen.
Eleverne skal helst være glade for matematik, siger matematikkonsulent i Vejen Kommune Jette Hildebrandt Andersen.
gruppearbejde blandt matematiklærere i Vejen
gruppearbejde blandt matematiklærere i Vejen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Kurset her giver godt input til hverdagen, og vi kan ofte overføre nogle af de praktiske øvelser direkte til undervisningen. Desuden giver det stof til eftertanke. Nogle gange kan man godt blive fanget af hverdagen, og så er det godt at blive mindet om, at vi skal arbejde mere undersøgende i matematik", fortæller tre lærere fra Vejen på kursus i Rødding Centret.

 Det er Ulla Brill, der underviser på Skodborg Børnecenter, Michael Andersen og Claus Brill, der begge underviser på Askov-Malt Skole.

"Vi holder gryden i kog, fordi vi er afsted tre hele dage på et år".

Elever med matematikvanskeligheder vil være et af emnerne for kurser næste år.

"Det er svært at forstå, at nogle har så svært ved matematik, men der er elever, der virkelig slås med faget. Det kan være svært for os andre at forstå vanskelighederne, men de viser sig for eksempel tydeligt, hvis man spiller spil med eleverne. Bare Ludo eller Yatzy viser, hvor svært det kan være for nogle. Og de elever skal vi også meget gerne have løftet og give en glæde ved matematik", mener Jette Hildebrandt Andersen.

At forklare "aflang"

At forklare "aflang"

Kursisterne er i gang med en quiz og byt, hvor de går rundt mellem hinanden med små sedler. Her står for eksempel, at man skal få den anden til at sige "firkant", men at man ikke må bruge ordet selv ligesom der er andre ord, man ikke må bruge. De ord står også på sedlen.

"Kvadrat kan være en forklaring", siger en lærer. "Firkant", lyder svaret straks.

Den anden skal forklare "centrum" uden at bruge ordene "midtpunkt" og "diameter".

Nogle er sværere end andre. For eksempel er det meget svært at forklare "aflang". Det lykkes så for en af kursisterne: "det er et ord, børn ofte bruger, når de skal forklare et rektangel".

Det handler om at skabe sammenhænge, at give børnene nogle hukommelseskroge at hænge begreberne op på. Og så skal de tale matematik.

Powered by Labrador CMS