Manglen på forebyggende indsatser og tilstrækkelig hjælp og støtte til elever med særlige behov har store konsekvenser - ikke bare for de enkelte børn og familier, men for hele skolen og undervisningen, mener Danmarks Lærerforening.

DLF om PPR-ventetid: Brug for  skolepsykologer med lærerbaggrund

En ny skolepsykolog-uddannelse kan lette presset på PPR og sikre, at der sættes hurtigt og rigtigt ind, når børn mistrives, mener Danmarks Lærerforening.

Publiceret Senest opdateret

Antallet af børn og unge, der har brug for hjælp og støtte i skolen, stiger, og det samme gør ventetiden på hjælp fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR), viser en ny kortlægning, som også peger på, at PPR-kontorerne har svært ved at holde på de nyuddannede medarbejdere. 

"Vi står i en situation på skolerne, hvor flere og flere elever har brug for hjælp, men hvor vi alt for ofte skal vente alt for længe, før den hjælp kommer. Vi ved, at forebyggende indsatser, hvor vi sætter tidligt ind, virker. Alligevel ender vi i mange tilfælde med først at sætte ind, når mistrivslen har udviklet sig og kræver omfattende indsatser," siger Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening, i en pressemeddelelse. 

Lærerforeningen mener, der er brug for flere midler til PPR, men også at der indføres en skolepsykolog-uddannelse, som bygger oven på læreruddannelsen, så PPR kan få erfarne medarbejdere med indgående kendskab til undervisningen og skolens praksis. 

"Lærerne er frustrerede over, at den hjælp, der kommer fra PPR, kommer for sent og er svær at bruge i undervisningen. Hjælpen skal komme hurtige og simpelthen give bedre mening i skolens praksis," siger Gordon Ørskov Madsen, og fortsætter:

"Her er det en kæmpe fordel, hvis PPR-medarbejderne har konkret erfaring med at undervisningen fra arbejdet som lærer i folkeskolen. Vi foreslår derfor en ny skolepsykologuddannelse, hvor praktisk lærererfaring er en del af adgangskravet. Det vil både kunne lette noget af presset på PPR og sikre, at hjælpen kan bruges helt ind i undervisningen".