Anmeldelse

Kulturforskelle

- kulturmøder i praksis - 2. udgave

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det burde være et krav, at man forstår et fremmed kulturelt fænomen, før man fordømmer det".

Bogen giver teoretisk baggrund for at forstå komplekse kulturelle processer; den præsenterer aspekter ved de centrale begreber, der findes i multikulturelle samfund, og den opfordrer til diskussion.

Uden hverken at forenkle eller komplicere problemstillinger formår forfatterne at formidle forståelse for multietniske samfund og de konsekvenser, det indebærer. Bogen henvender sig til alle, der har interesse for og/eller beskæftiger sig med området.

Som titlen antyder, falder bogens indhold i to hovedafsnit. I det første, om kultur og tilhørsforhold i en verden uden grænser, får vi en teoretisk introduktion til kulturforståelse og kontakt mellem mennesker med forskellig national og etnisk baggrund samt introduktion blandt andet til danskhed, nationalisme, minoriteters forhold overalt på jorden og til det flerkulturelle dilemma som for eksempel divergerende kulturopfattelser i forbindelse med menneskerettigheder. I det andet behandles aspekter ved kulturkontakt som konkrete eksempler ved kulturmøder. Her berettes blandt andet om familiens mange roller, kulturmøder i skolen, autoritet og sygdom og kultur.

Formålet er at bidrage til interkulturel forståelse og at vise, at kommunikationskløften mellem "os og dem" ofte er mindre dyb, end den ser ud til, samt at bidrage til debat og praktisk problemløsning. Jeg mener, formålet opfyldes, da det lykkes at vise, at tilsyneladende forståelige begreber kan være mere komplekse, når de tages under grundig behandling, hvilket gøres bogen igennem. Når det er nødvendigt at problematisere de mest anvendte begreber som for eksempel etnicitet, identitet og nationalisme og holde dem adskilt, er det for at kunne trænge bag om fordomme og vanetænkning.

Bogens problemstilling centreres om begreber som for eksempel kontakt kontra isolation, magt kontra afmagt, og hvad dette kan afstedkomme for minoritet som for majoritet. Der lægges vægt på, at alle begreber bør ses i deres indbyrdes relation og i den kontekst, de optræder i. Et eksempel er her, at tosprogethed ikke nødvendigvis skaber problemer i skolen, det gør snarere den situation, børnene befinder sig i. Ligeledes opfattes krop og helbred som kulturelle konstruktioner; det kræver viden om den kulturelle kontekst at kunne yde hjælp.

Bogens afsnit er inddelt i overskuelige kapitler fulgt af litteraturhenvisninger. Den afrundes med et grundigt og opdateret tillæg om baggrundsinformationer i form af oplysning om blandt andet integrationspolitik og statistik samt kilder til informationerne og disses adresser.

Bogen er et must for alle, der vil bag om problemstillinger og få indblik, viden og forståelse for kulturelle forskelle og ligheder.