Anmeldelse

Tørklædet

Fordomme udfordret

Store emner i enkelt sprog til undervisning af tosprogede.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Litteratur kan nogle gange hjælpe os til at se os selv udefra. I den form for litteratur bliver vi som læsere i første omgang trukket ind i et univers, der bekræfter vores smålige og begrænsende fordomme. Men pludselig trækker fortælleren tæppet væk under os, så vores snæversyn bliver afsløret.

Fakta:

Titel: Tørklædet

Forfatter: Malene Fenger-Grøndahl

ISBN: 9788778415066

Pris: 148

Sider: 79

Forlag: CDR Forlag

Titel: Buketten

Forfatter: Malene Fenger-Grøndahl

ISBN: 9788778415042

Pris: 148

Sider: 64

Forlag: CDR Forlag

Titel: Notesbogen

Forfatter: Malene Fenger-Grøndahl

ISBN: 9788778415059

Pris: 148

Sider: 64

Forlag: CDR Forlag

I tre meget små nye bøger af Malene Fenger-Grøndahl, samlet under overskriften "Tro, håb og kærlighed", kan man møde sådan et greb udført på tre forskellige måder og med forskellig effekt. Bøgerne gennemspiller deres eksistentielle temaer med små drejninger, der kan udfordre læserens opfattelse af, hvordan kærligheden, troen og håbet "plejer at være". Det spænder fra en forholdsvis stille og eftertænksom historie om en datter, der finder en notesbog i dødsboet efter sin mor, til en mere dramatisk historie om et kærlighedsforhold mellem en katolsk og en muslimsk pige i "Tørklædet". Der er stof til diskussion og samtale, men også en lille tendens til, at nogle af figurerne bliver klichéer med omvendt fortegn.

Bøgerne er udkommet på CDR Forlag, der blandt andet udgiver materialer til undervisning af tosprogede, og de tre bøger i fællesudgivelsen her sigter mod undervisningen DU1, modul 5-6, og DU2, modul 2-3. Bøgerne er da også lettilgængelige med et meget begrænset ordforråd og en enkel syntaks. Forlaget har – formentlig som led i den læsepædagogiske tilrettelæggelse – valgt en layout med meget store skrifttyper og korte linjer. Derudover er sætningens enkelte led samlet grafisk for at støtte læsningen, så en sætning kan se således ud: ”Hun havde nævnt//navnet på en café//og foreslået,//at de kunne mødes der”. Der er ikke tvivl om, at det kan støtte læsningen for den utrænede målgruppe. Det skal dog nævnes, at opdelingen ikke altid er konsekvent.

Bøgerne spænder altså vidt fra de store eksistentielle emner til den meget enkle sprogbrug, og de kan på denne måde være gode i undervisningen af voksne, der er i gang med at tilegne sig dansk. Bøgerne vil også kunne bruges til elever i udskolingen, der har vanskeligt ved læseforståelsen.