Dansk

Nye danskmål er brudt op i temaer og faser

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læsning, fremstilling, fortolkning og kommunikation. Det er de nye overskrifter for danskfaget i det netop offentliggjorte udkast til Fælles Mål. 16 kompetencemål brydes op i 22 temaer som for eksempel »Håndskrift og Layout«, »Krop og Drama«. Temaerne er igen inddelt i to til tre faser, som alle elever skal igennem.

»Sammenligner man de eksisterende mål med de nye, så er det opdelingen af mål, der er forskellig. I de eksisterende mål har vi 'Det talte sprog', 'Det skrevne sprog - læse', 'Det skrevne sprog - skrive', og vi har 'Sprog, Litteratur og Kommunikation'. Det har vi ændret på, så vi nu kalder det for 'Læsning, Fortolkning, Fremstilling og Kommunikation'«, fortæller Lise Vogt, der har siddet som formand for den arbejdsgruppe, der har udarbejdet målene for dansk.

»Vi synes, at det er en måde, der tager højde for alle de ting, man skal nå i dansk. Med kommunikationen er der interaktionen, med læsning perceptionen, ved fremstilling er der produktionen, og så er der med fortolkningen receptionen«, siger hun.