Matematik
Foto: iStock/Milan_Jovic
Rapport: Matematikvanskeligheder spænder ben for de unges uddannelses- og jobmuligheder
Én ud af syv børn og unge i grundskolen har
så svært ved matematik, at det kan gå ud over deres livsmuligheder. Det viser
en ny, omfattende undersøgelse udført af VIVE for Egmont Rapporten 2023.
Rapporten kortlægger, hvordan over 700.000 unge har klaret sig efter 9. klasse.
Undersøgelsen viser blandt andet, at unge i
matematikvanskeligheder har 44 procentpoint lavere sandsynlighed for at bestå
folkeskolens afgangseksamen i forhold til elever, der har middel
matematikfærdigheder.
De har 37 procentpoint lavere sandsynlighed for at have
afsluttet en ungdomsuddannelse ti år efter 9. klasse. Og de har 18 procentpoint
lavere sandsynlighed for at være i job eller uddannelse 15 år efter.
Rapporten bygger også på interviews med 25 børn og unge. De fortæller blandt andet om deres matematikvanskeligheder har betydet, at de har haft ondt i maven
inden matematiktimerne, at de har følt sigt frakoblet faget og haft en frygt for ikke at blive til noget’
Et ungepanel har udviklet 10 gode råd til, hvordan skoler, lærere
og forældre kan støtte elever med matematikvanskeligheder.
via.ritzau.dk: Ny rapport: Matematikvanskeligheder bremser unges vej til uddannelse og job