Matematik

Rapport: Matematikvanskeligheder spænder ben for de unges uddannelses- og jobmuligheder

Publiceret Senest opdateret

Én ud af syv børn og unge i grundskolen har så svært ved matematik, at det kan gå ud over deres livsmuligheder. Det viser en ny, omfattende undersøgelse udført af VIVE for Egmont Rapporten 2023.

Rapporten kortlægger, hvordan over 700.000 unge har klaret sig efter 9. klasse.

Undersøgelsen viser blandt andet, at unge i matematikvanskeligheder har 44 procentpoint lavere sandsynlighed for at bestå folkeskolens afgangseksamen i forhold til elever, der har middel matematikfærdigheder. 

De har 37 procentpoint lavere sandsynlighed for at have afsluttet en ungdomsuddannelse ti år efter 9. klasse. Og de har 18 procentpoint lavere sandsynlighed for at være i job eller uddannelse 15 år efter.

Rapporten bygger også på interviews med 25 børn og unge. De fortæller blandt andet om deres matematikvanskeligheder har betydet, at de har haft ondt i maven inden matematiktimerne, at de har følt sigt frakoblet faget og haft en frygt for ikke at blive til noget’

Et ungepanel har udviklet 10 gode råd til, hvordan skoler, lærere og forældre kan støtte elever med matematikvanskeligheder.

via.ritzau.dk: Ny rapport: Matematikvanskeligheder bremser unges vej til uddannelse og job