Anmeldelse

Klar til at knække læsekoden
Klar til at knække læsekoden

Knæk koden i børnehaveklassen

Struktur og fokus på det enkelte barns succes er nøglen til at knække læsekoden på fire måneder, fortæller denne vigtige bog.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Klar til at knække læsekoden" præsenterer en konkret arbejdsmetode, med det mål at alle børn i børnehaveklassen skal have brudt læsekodenn på godt fire måneder.

Fakta:

Titel: Klar til at knække læsekoden

Forfatter: Jens Molzen

ISBN: 9788711372197

Pris: 299

Sider: 176

Forlag: Akademisk Forlag

Metoden er en videreudvikling af de gode erfaringer fra Bornholmerprojektet med Jørgen Frost som en af drivkræfterne.

Bogen er delt i to dele, hvor den ene del er en beskrivelse af teori og metode. Den anden del er en opslagsbog, der giver inspiration og anvisninger til det daglige arbejde med sproglig opmærksomhed.

Forfatteren spørger: Kan man gennem et veltilrettelagt forløb få alle børn til at bryde læsekoden i børnehaveklassen, uanset hvilke evner de har, og uanset hvilket overskud deres familie har? Svaret er ja.

For at arbejdet kan lykkes, er det en forudsætning, at klassen har faste trygge rutiner. Der er et meget fast dagsprogram, så børnene ved, hvad de skal, og hvad der forventes. I bogen kan man finde eksempler på et dagsprogram og ideer til, hvordan dagsprogrammet udvides. Forældrene involveres også i det faglige og informeres om emnets faglige indhold. Derefter får børnene en opgave med hjem, som de skal løse sammen med deres forældre. Forældrene udfylder en tjekseddel. Jens Molzen skønner, at 90 procent af familierne støtter aktivt op.

I løbet af de cirka fire måneder arbejdes der med ti forskellige faglige forløb. I bogen findes en fin årsplan. Som hovedprincip køres der kun et forløb ad gangen. Man går ikke videre, før alle børn mestrer. Der er forløb om lyde, at rime, dele i stavelser, mundmotorik og mange flere.

Det, der gennemsyrer forløbene, er struktur. Der er styr på alt ned til mindste detalje. Der er et væld af ideer til at differentiere undervisningen. Der er fokus på, at det enkelte barn skal have succes. "Klar til at knække læsekoden" er en vigtig bog.

Powered by Labrador CMS