Anmeldelse

Forældresamarbejdet i den flerkulturelle skole

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pjecen henvender sig først og fremmest til lærere, for hvem samarbejdet med tosprogede forældre er et relativt nyt område, men også lærere, der har kendskab til denne form for skole-hjem-samarbejde, kan her finde inspiration og ideer.

Udfordringen til lærere i denne pjece er, i enhver situation, at være opmærksom på, at hun/han er på hjemmebane og bør tage specielle hensyn såvel i samarbejdet med forældre om det enkelte barn og i forbindelse med forældregruppen som til indholdet i skole-hjemsamarbejdet.

Her er ingen færdige opskrifter, men mange gode råd til, hvordan man kan tilrettelægge et gensidigt og givende forældresamarbejde ud fra viden om forældre og børns forventninger og forudsætninger og stille krav til sine egne sociale og interkulturelle kompetencer.

Vedrørende indholdet i skole-hjem-samarbejdet lægges der vægt på dialog med forældrene og på praktiske løsningsmodeller hvad angår tosprogede børns deltagelse i idræt, kristendom, musik, seksualoplysning og lejrskole, som er de områder, hvor de kulturelle forskelle er mest synlige.

Pjecen er gennemillustreret og nem at orientere sig i. Den har et godt layout med rammer om ideer til overvejelse og om fakta samt oplysning om, hvorfra man kan hente yderligere viden og inspiration. Som sådan er pjecen et lettilgængeligt og velegnet redskab.