KL: Ros til DLF - skuffelse over regeringen

Det nye venskabelige forhold mellem KL og DLF prægede KL-formand Ejgil Rasmussens tale ved åbningen af Skolerigsdagen i dag. Lærerforeningen til ros, mens Ejgil Rasmussen skarpt kritiserede de nye bindende trinmål.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"KL er helt enig i regeringens mål om, at fagligheden skal øges i skolen. I en af verdens dyreste skoler må vi stille krav om, at vore børn både er fagligt dygtige og er selvstændige og kreative", sagde Ejgil Rasmussen. " Men bindende trinmål er bestemt ikke vejen frem. Vi er - for at sige det mildt - i KL ikke vildt begejstrede for alle de bindende trinmål i 17 fag. Vi er sikre på at skolen taber ved, at kommunerne ikke længere har en selvstændig indflydelse på formuleringen af målene".

"I KL synes vi, det er vigtigt at fokusere på de væsentligste kundskaber og færdigheder og så blive rigtig gode til dem".

"Efter vores mening er det kort sagt hurtig og sikker læsning, matematik, engelsk, IT og personlige kompetencer som fx samarbejds- og problemløsningsevne. Derfor anbefaler vi vore kommunalpolitikere at fokusere på dette, når de skal sætte mål for, hvordan de vil følge op på de nationale trinmål. Vi lægger også vægt på, at den øgede faglighed ikke sker på bekostning af udviklingen af elevernes alsidige personlige udvikling. Her lykkes den danske skole allerede, og det ønsker vi ikke sætte over styr", sagde Ejgil Rasmussen.

"Jeg har også med interesse set, at lærerforeningen peger på evnen til at kunne 'blive testet'. Jeg lægger vægt på, at skolen ikke bliver testorienteret. Men jeg synes som lærerforeningen, at det er vigtigt, at vore unge mennesker fra skolen også bliver rustet til et uddan-nelses- og arbejdsliv efter skolen, der vil være fyldt med test og målinger af den ene eller den anden slags".

KLs Skolerigsdag finder sted i Aalborg i dag og i morgen og sætter fokus på fire temaer - elevernes skole, rummelighed, faglighed og økonomi.

"Disse fire temaer opfatter vi som flettet ind i hinanden som hinandens forudsætninger. Derfor kan det heller ikke nytte, at de ansatte i skolen har berøringsangst over for at skulle tænke pædagogik og økonomi sammen. For i virkelighedens verden er de to ting forbundne. Heldigvis hører jeg også her toner fra lærerforeningen, der tager fat om denne problemstilling", sagde Ejgil Rasmussen.

Han understregede, at gennemsnitsudgiften per elev skal falde:

"Og jeg kan da ikke lade være med at sige, at der er lande, der er mere rummelige end Danmark, som har elever der står stærkere fagligt, og som bruger færre penge pr. elev end vi gør".

"Vi kan lige så godt vænne os til det: knappe ressourcer er et vilkår i de kommende årtier. Det gælder både penge og personale. Lad os derfor gå sammen - politikere, forældre, skolens professionelle og forskere - og tænke nye måder at gøre tingene på", lød det fra Skolerigsdagens vært.