Anmeldelse

Selvstyrende team

Selvstyrende team

Det er ikke den første bog om selvstyrende team. Det er næppe heller den sidste bog om emnet. Men det er med garanti den mest tankevækkende

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med germansk grundighed, en laaang litteraturliste, masser af namedropping og 244 siders tætskrevne overvejelser om alle tænkelige aspekter ved indførelse af selvstyrende team går det efterhånden op for læseren, at forfatterne har flere formål med bogen.

Fakta:

Titel: Selvstyrende team

Forfatter: Birgit Jordansen, Mai-Britt Herløv Petersen

Pris: 299 kroner

Sider: 244 sider

Type: Bog

Forlag: Samfundslitteratur

Det første formål handler selvklart om, at læseren erkender muligheder, overvejelser, begrænsninger, risici og så videre ved at arbejde i selvstyrende team. Her befinder vi os på realplan. På baggrund af den erkendelse kan lærere, skoleledelse, teamkoordinatorer og andre planlægge selvstyrende team, evaluere igangværende forløb og kvalificere processen hermed. Bogen tjener sit formål, om end en tisiders praktisk orienteret værktøjskasse ville lette arbejdet for de involverede og læseren. Bogen beskriver for eksempel overgangen fra gruppe til selvstyrende team, positioner i teamet, magt, beslutningskompetence, karakteristika ved det gode team og kommunikation i teamet.

Bogens andet formål er langt mere interessant. Det handler om, at vi befinder os i en overgangsfase, et paradigmeskifte, mellem den gamle og den ny verden. I den gamle verden, i realismens tid, var behovet for selvstyrende team ikke-eksisterende. Verden var hierarkisk, viden var objektiv, og sandheden var objektivt givet. Opgaven blev dig af din leder givet.

Birgit Jordansen og Mai-Britt Herløv Petersen påpeger, at verden nu har bevæget sig over mod en ny position - den socialkonstruktionistiske. Her opfattes verden som en amorf størrelse, hvori positioner og relationer er centrale og i evig forandring. Det selvstyrende team er et godt bud på en imødekommelse af den betingelse. Det er sgu da spændende! Og så giver 244 sider pludselig mening - ikke fordi du interesserer dig for selvstyrende team, men fordi du gribes af forfatternes beskrivelse af en ny samfundsorden. Du forstår også undervejs, at referencerne til Qvortrup, Haslebo, Bruner, Burr, Hatch og alle de andre nørder er nødvendige for at forstå den store sammenhæng på metaplan.

Det går også efterhånden op for læseren, at bogen i princippet lige så vel kunne handle om undervisningslære, organisationspsykologi, forandringsledelse eller praktikanter i folkeskolen. For det meste af bogen handler om, at vi alle er på vej ind i en ny tid med nye krav til os som aktører - krav om vores relations- og forandringskompetence, ledelsesstil og kommunikationshåndtering. "Selvstyrende team" er med andre ord en glimrende bog om selvstyrende team. Det er en formidabel bog om tendenserne i skole og samfund. Omdøb bogen fra "Selvstyrende team" til "Teamstyrede selv" og udgiv den som en efterfølger til "Mærk Verden" - så behøver forfatterne ikke at tænke mere på, at pensionskasserne skrumper i finanskrisen.