Anmeldelse

Den store casebog

Casen som bindeled mellem adskilte praksisser

Nogle studerende oplever afstand mellem uddannelse og job. Der er for lidt "virkelighed" på deres uddannelse. Kan anvendelse af cases virke som en formildende omstændighed? Det er værd at prøve.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I vores moderne uddannelsessystem er det blevet et grundvilkår, at uddannelserne er adskilt fra de erhverv, de kvalificerer til. Det skaber udfordringer for de undervisere, der skal bidrage til, at deres studerende faktisk får skabt de kvalifikationer og kompetencer, der er uddannelsens hovedsigte, og det skaber udfordringer for de studerende, der forsøger at tilegne sig de kvalifikationer og kompetencer, der skal gøre det muligt for dem at gøre fyldest på arbejdsmarkedet.

Fakta:

Titel: Den store casebog

Forfatter: Anette Bøjgård Schleicher, Søren Bøjgård Schleicher

Pris: 250

Sider: 208

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Denne udfordring kan forsøges løst eller lempet på flere måder. På læreruddannelsen skal de studerende i løbet af deres studium i praktik, hvor de får erfaringer med praksis, og hvor de bliver vejledt og undervist af (skole)lærere og også af deres undervisere på læreruddannelsen. Adskillelsen forsøges altså repareret med et særligt fag.

I alle andre fag på læreruddannelsen findes udfordringen stadig, og underviserne der skal finde andre løsninger på, hvordan det faglige og teoretiske indhold får relevans for de studerende. At arbejde med cases kan være en af mange muligheder. Det er ikke nyt for underviserne, men nu er der kommet en ny bog, der giver et bud på, både hvad cases er, og hvad det indebærer at arbejde med cases, og også rummer mange gode eksempler på relevante cases. Og det er godt.

Forfatterne har valgt at kalde deres bog for "Den store casebog", og det er måske en lille overdrivelse for en bog på 207 sider. Ud over et fint indledende kapitel om, hvad cases er, og hvordan man som underviser kan arbejde med cases, rummer bogen tre dele om daginstitutioner, om skoler og om mennesker i udsatte positioner. Skoledelen er den mest omfattende med i alt 40 forskellige korte cases fordelt på indskoling, mellemtrin, udskoling, specialpædagogiske tilbud og skole-fritid.

Alle bogens cases er opbygget efter samme skabelon: en introduktion til casens sammenhæng, der efterfølges af en handling med konkrete aktører. Alle cases indeholder dilemmaer eller problemer, der kan skabe undren og nysgerrighed hos læseren. Det er en skabelon, der virker velfungerende.

"De urolige drenge i 8.A" hedder en af bogens cases, her er casens omdrejningspunkt – de urolige drenge – set fra lærernes perspektiv. Teamet i udskolingen skal afholde sit halvårlige møde, og nogle af lærerne oplever problemer og udfordringer i 8. A. Lærerne oplever modstand fra en gruppe af drenge, de larmer, og de er tilsyneladende ligeglade med lærernes oplæg til undervisning. Hanne og Britta deler oplevelser og har bedt om at få 8.A på som punkt på teammødet. Og hvad sker der så? Hanne og Britta møder efter deres indlæg modstand fra de øvrige teammedlemmer, Ole og Kurt! Mænd og kvinder. De kvindelige lærere oplever drengene i klassen anderledes, end de mandlige lærere gør, og der opstår en diskussion mellem teamets medlemmer.

Stereotypt? Relevant? Værd at diskutere? Det har denne anmelder tænkt sig at afprøve i undervisningen på læreruddannelsen. "Den store casebog" er nemlig et forsøg værd!