Når en skole nedlægges

Et fyldigt katalog giver overblik over vigtige problemstillinger, som man bør forholde sig til lokalt, når skolestrukturen laves om

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad gør man i kommuner, hvor der skal lukkes eller sammenlægges skoler? Dette store og vanskelige spørgsmål fylder meget rigtig mange steder - både praktisk og følelsesmæssigt. Og det fylder i DLF's hovedstyrelse.

»Som forening har vi ikke en fast politik om, hvor lille eller stor en skole bør være for at give elever og lærere gode arbejdsbetingelser. Men vi kan være med til at støtte lokalkredse og medlemmer i det arbejde, der skal foregå, inden politikerne beslutter at lukke eller sammenlægge skoler«, sagde pædagogisk udvalgs formand, Tina Taarsted, da hun i sidste uge præsenterede hovedstyrelsen for et fyldigt katalog over vigtige problemstillinger, som man bør forholde sig til lokalt.

Tina Taarsted fremhævede, at DLF mener, at der skal lægges vægt på forhold, som er afgørende for, om en skole kan give de rette pædagogiske og faglige tilbud og leve op til nuværende og kommende centrale krav. »Og det står i modsætning til mange kommunale udspil om skolestruktur, hvor der ofte kun er fokus på økonomi og skolestørrelse«, sagde hun.

Tanken er at give inspiration til det lokale udredningsarbejde, der altid bør gå forud for ændringer i skolestrukturen, og det gav hovedstyrelsen sin fulde opbakning til.

»Det er lige det, der mangler for at kunne gå kvalificeret ind i debatten«, sagde Birgitte Baktoft.

Randi Bøyesen fra pædagogisk udvalgs arbejdsgruppe om skolestruktur oplyste, at næste projekt bliver et materiale, som skal støtte medlemmerne i processen, efter at kommunen har besluttet en skolenedlæggelse.

Hvis skolen skal lukkes

DLF's oplæg om skolestruktur handler blandt andet om:

Medarbejderkompetencer:

. Lærere med linjefag

. Faglige fællesskaber

. Specialpædagogisk ekspertise

Tidssvarende fysiske rammer:

. Moderne klasselokaler

. Lokaler til grupper, hold og individuelt arbejde

. Fællesrum

. Tidssvarende faglokaler

. Skolebibliotek/læringscenter

. Lærerarbejdspladser

Resurser til skolevæsenet:

. Elevernes timetal

Andre vigtige områder:

. Skoledistrikter

. Klassedannelse

. Styrket skoleledelse

. Skolefritidsordning

Se hele oplægget på www.folkeskolen.org