Kvalitet og strategi som indsatsområde

Kongresforberedelsen prægede hovedstyrelsens møde

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

To store udspil blev præsenteret på hovedstyrelsens møde i sidste uge, og begge fik masser af ros med på vejen. Ernst Øxner, Lotte Lange, Vivi Hansen, Astrid Schjødt Petersen og Anders Bondo Christensen stod bag et oplæg til en samlet strategi for Danmarks Lærerforening, og pædagogisk udvalg havde udarbejdet et omfattende notat om kvalitetsudvikling og evaluering.

Netop kvalitet i folkeskolen og skoleudvikling er den dagsorden, som også de fem strategieksperter mener, at DLF bør hacke sig ind på for at højne lærernes status i samfundet, opnå flere ressourcer til folkeskolen og indflydelse på egen arbejdssituation.

- Lærenes status har noget at sige for vores muligheder på lønsiden - hvis landet havde 1.700 blomstrende folkeskoler, kunne det godt være, det blev lidt nemmere at forhandle løn lokalt og centralt, sagde en af folkene bag oplægget, Anders Bondo Christensen.

- Jeg tror ikke ret meget på skoleudvikling som løsning på vores problemer. Lærerne i de kommuner, som har arbejdet med skoleudvikling, har ikke højere status end lærerne i nabokommunen, kommenterede Søren Eske Christensen, mens Jens Kjær så strategipapiret som lige netop det, kredsene har efterlyst i deres kritiske høringssvar til princip- og arbejdsprogrammet.

Enden på en debat, der som nævnt rummede meget ros til oplægget, men også kritik til forfatterens tilbageskuende analyse af DLF's problemer og baggrunden for dem, blev da også, at strategiplan, kvalitetsudviklingsnotat og Princip- og Arbejdsprogram-arbejdet kædes sammen.

- 67 kredse har meldt tilbage på det foreløbige forslag til Princip- og Arbejdsprogram, og svarene viser, at der er behov for en drastisk reduktion i antallet af indsatsområder, sagde Tom Egholm, da han gennemgik høringssvarene. Den konklusion passede hovedstyrelsen fint. Der blev nedsat en hurtigtarbejdende gruppe bestående af forretningsudvalget samt Anders Balle, Anders Bondo Christensen og Ernst Øxner. Gruppen får Tom Egholm som formand, og allerede til hovedstyrelsens møde i midten af september skal den have sat ord påét indsatsområde under Princip- og Arbejdsprogrammet. Samtidig skal elementer fra de fems bud på en samlet strategi sammentænkes med pædagogisk udvalgs forslag til, hvad der er foreningens politik, når det gælder kvalitetsudvikling og evaluering.

Men inden da vil kredsene modtage en let redigeret udgave af notatet om kvalitetsudvikling, som ifølge pædagogisk udvalgs formand, Jørgen Stampe, er ment som en skitse af, hvad hovedstyrelsens mener om kvalitetsudvikling og evaluering.

- Men det betyder ikke, at vi ikke gerne vil diskutere det - for eksempel på det interne foreningsnet, sagde Jørgen Stampe.

Notatet blev rost meget. Som Jens Kjær sagde:

- De sidste par gange, jeg har udtalt mig rosende om noget, er det blevet sendt tilbage - det håber jeg ikke sker denne gang, for dette notat fortjener en god og glorværdig fremtid.

Som skoleledernes repræsentant efterlyste han dog flere ord om ledernes rolle i kvalitetsudvikling, en kritik udvalget tog til sig, og som også vil indgå i omredigeringen.