Internationalt lærersamarbejde

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor mange skal der med på kongres i lærernes verdensorganisation, Education International, EI, til sommer? Og hvordan får DLF fortalt medlemmerne om værdien i det internationale samarbejde? De spørgsmål brugte hovedstyrelsen en del tid på på sit møde i december. Forretningsudvalget havde indstillet at sende syv eller otte personer til EI's kongres i Nepal, men Anders Bondo Christensen mente, at det var for mange, og at nogle medlemmer vil have svært ved at forstå det. Vibeke Lynge, som selv var blandt dem, der var foreslået, mente også, at tallet var for stort.

'Jeg vil forfærdelig gerne selv med, men fem vil være mere rimeligt', sagde hun og refererede, at flere medlemmer har svært ved at acceptere, at hovedstyrelsen skal på studietur til Paris og Bruxelles.

Karsten Holst argumenterede for at sende otte deltagere. Han fortalte, at han - da han for et par år siden var med til en tilsvarende kongres i USA - havde lært en masse.

'Det er meget lærerigt og vigtigt også for vores arbejde herhjemme at høre, hvordan vilkårene er andre steder', sagde han. 'Det at vigtigt at forstå forholdene i andre kulturer, og det er vigtigt at høre, hvor mange problemer lærere faktisk er fælles om - uanset hvor vi kommer fra. EU og globalisering er noget, vi skal forholde os til'.

Peter Hess-Nielsen var skeptisk over for antallet, men understregede, at det internationale arbejde er vigtigt, og Lotte Lange fandt det 'tåbeligt' at reducere antallet af deltagere, hvis det ville betyde, at almindelige hovedstyrelsesmedlemmer ikke kommer med. Henrik Billehøj støttede, at der deltager otte personer i kongressen, men efterlyste generelt 'mere skriftlighed' om det internationale arbejde, og Palle Rom mindede om, at DLF spillede en betydelig rolle, da de to konkurrerende verdensorganisationer for få år siden blev slået sammen. Derfor - og på grund af DLF's mangeårige solidaritetsarbejde i Afrika - har foreningen høj status blandt andre lærerorganisationer. Det skal selvfølgelig bruges på EI's kongres, mente han.

Sekretariatschefen understregede, at det er vigtigt, at der deltager konsulenter fra DLF's internationale enhed, fordi de undervejs skal skaffe kontakter, aftale møder, skrive taler med mere.

'Education International repræsenterer 24 millioner lærere, og vi taler med vægt i forhold til både OECD, FN og EU', sagde Anni Herfort, som er valgt medlem af den internationale lærerforenings bestyrelse - blandt andet på stemmer fra tredjeverdenslande.

'Snak med russere, svenskere, amerikanere eller tanzaniere, og I vil høre, hvor meget vi har fælles, og hvor meget EI betyder. DLF's internationale arbejde gør, at mange gerne vil tale med os og lytte til os', sagde hun.

Anders Bondo forlangte afstemning om, at der kun skal fem med fra DLF. Forslaget fik fem stemmer, mens 21 stemte imod, og én undlod. Forretningsudvalgets indstilling blev altså fulgt.