En proces med unge

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En aktiv og fremadrettet ungdomspolitik skal sørge for, at der kan ske et generationsskifte på skolerne og i det fagpolitiske arbejde. Det vedtog kongressen i 2001. Siden har Udviklingsprojektet arbejdet med mange initiativer sammen med LL, Lærerstuderendes Landskreds.

'Det er en proces', lød det mange gange fra Astrid Schjødt Pedersen fra Udviklingsudvalget, når hovedstyrelsen efterlyste konkrete politikker, der kunne vedtages og sættes i værk.

DLF har blandt andet afholdt konferencer sammen med unge tillidsvalgte om deres ønsker til fremtiden. Der er kørt en rekrutteringskampagne og givet øget tilskud til LL. Der er også udsendt materiale om, hvordan nye kolleger skal modtages, og udarbejdet velkomstmapper og gjort forsøg med supervisionsgrupper for unge lærere.

Trine Barfod understregede, at det er vigtigere, at der sker en påvirkning lokalt, end at man vedtager et papir.

'Nogle gange er der en tilbøjelighed til, at man vedtager noget, og så er det det. Så har man gjort sin pligt og kan stille papiret over på hylden', sagde hun.

Udviklingsudvalget lægger op til, at kongressen skal vedtage, at der skal udarbejdes lokale handleplaner for at styrke det ungdomspolitiske arbejde og samarbejde med den lokale LL-klub. Op til kongressen i 2003 skal hovedstyrelsen så udarbejde en egentlig ungdomspolitik.

hbj