DLF's udviklingsprojekt

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Paradokser og modsætninger må frem i lyset og diskuteres. Der skal dybere analyser til, og der er brug for meget mere konkrete forslag. Det var hovedmeldingen til Dafolos folk, som i sidste uge diskuterede en foreløbig rapport med DLF's hovedstyrelse.

''Der er bred enighed om', står der. Hvem siger hvad i jeres tekst? Hvor mange mener hvad? Jeg kan ikke bruge alle jeres upræcise formuleringer til ret meget', sagde Vibeke Lynge til Dafolos projektansvarlige og advarede mod brede formuleringer, som alle bagefter kan tolke på deres egen måde.

'Jeg mangler analyser af, hvordan der kan handles anderledes og bedre. Det er ikke nok at skrive, at mange mener, at decentraliseringen er gået for vidt', sagde Stig Andersen.

'Lad os få nogle bud på, hvordan man skal og kan forholde sig - på skolen, i kredsen og centralt. Vi har været gennem masser af processer, men det kniber med resultater, der laver om på tingene', sagde han og efterlyste løsningsmodeller.

Den type meldinger var der mange af hele bordet rundt. Direktør Per Østergaard, Dafolo, takkede for kritikken.

'Vi er blevet en del klogere', sagde han.

Den foreløbige rapport vil blive brugt på en række regionale møder med kongresdelegerede frem til skolernes sommerferie.