Det eneste gode er, at politikerne på intet tidspunkt har talt dårligt om lærerne. Det handler alene om at spare penge, fortæller Ben Levin

Canadaforsker: Regeringen kan ødelægge skolesuccessen med besparelser

Lærerne i Ontario, som er kendt for at have et af verdens bedste skolesystemer, er blevet presset til voldsomt forringede vilkår i ny overenskomst med regeringen. Professor Ben Levin frygter for skolens succes i fremtiden.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den canadiske delstat Ontarios regering er tre gange gået til valg og har vundet på sin store støtte til skolesystemet og de fine resultater, de har været med til at skabe. Men et underskud på 15 milliarder canadiske dollars (87,6 milliarder danske kroner) har nu fået regeringen til at sætte tommeskruer på de offentligt ansatte.

Tre af de fire lærerorganisationer forlod forhandlingsbordet, da der skulle forhandles ny overenskomst med regeringen. Og den fjerde - Ontario English Cathelic Teacher Association - har indgået en aftale, som har vagt voldsom harme og affødt demonstrationer blandt lærerne.

Aftalen betyder, at lærernes løn fastfryses de kommende to år, den hidtidige mulighed for at få udbetalt ubrugte sygedage ved pensionering bortfalder, lønsystemet laves om, og tre efteruddannelsesdage bliver uden løn. På plussiden kan foreningens formand Kevin O'Dwyer kun fremvise en aftale om rimelige og gennemsigtige forhold for langtidsvikarer.

Lærerne kan ikke se, hvorfor de skal betale for regeringens dårlige økonomiske ledelse.

"De fleste af os har langt mere uddannelse end politikerne, der tjener langt flere penge, har flere goder og bedre pension end os. De fleste af os arbejder 50-60 timer om ugen i løbet af skoleåret og mange tager ekstra efteruddannelseskurser om sommeren eller bruger den på at udarbejde nye materialer eller forbedre curriculum for at engagere eleverne mere.(...) Jeg er ikke ude efter en heltemedalje. Jeg beder bare om forståelse og respekt for det hårde arbejde vi udfører", lyder det fra en historielærer som kommentar til aftalen.

OECTA's formand Kevin O'Dwyer har over for flere medier erkendt, at aftalen er langt fra perfekt, men forklarer, at han ikke kunne gøre andet, når regeringen på forhånd havde låst sig fast.

Negativt for skolerne Professor Ben Levin, som har været den ene af de to hjerner bag skolereformerne og tidligere har arbejdet for regeringen, undrer sig over politikernes hårde stil.

"Det her kan i den grad komme til at påvirke skolen negativt. Lærerne deltager i øjeblikket ikke i nogen form for professionel udvikling og de gør intet administrativt. De underviser stadig, men mange har trukket sig fra alt, hvad der ligger uden om undervisningen, fordi de finder regeringens stil urimelig. Det skaber simpelthen et dårligt klima, hvor folk er meget mindre tilbøjelige til at samarbejde", siger han til folkeskolen.dk.

Han kan godt forstå lærernes frustrationer. Deres løn ligger på ingen måde bedre end andre i sammenlignelige jobs, og lærerorganisationerne har intet kunnet gøre i forhold til regeringens beslutning om at fastfryse det nuværende niveau.

"Det virker som om politikerne har taget en beslutning om at være meget hårde i filten. Det har virkelig overrasket og såret lærerne. De har slet ikke følt, at der blev forhandlet med dem".

Canada har knækket koden til faglighed og trivse

Ingen negative ord om lærerne De franske skolers lærerforening l'Association des enseignantes et des enseignants franco-ontariens har nu også tilsluttet sig overenskomsten, og der bliver i øjeblikket indgået lokale aftaler med mange af skolerne på den tredje lærerforening The Ontario Secondary School Teachers' Federations område. Det betyder, at der kun er den fjerde lærerforening tilbage, men Elementary Teachers' Federation Ontario repræsenterer til gengæld næsten halvdelen af lærerne. Ben Levin håber, der snart kommer en aftale på plads med den sidste forening også, men påpeger, at det ikke får situationen tilbage til udgangspunktet.

"Hvis tingene falder på plads inden for den nærmeste fremtid, så vil vi ikke være tilbage i udgangspunktet, for lærernes følelser er blevet såret. Men vi kan i det mindste komme tilbage til at fokusere på det, der virkelig betyder noget. Aftalerne varer trods alt kun to år. Men hvis det varer meget længere, før aftalerne er på plads, så bliver tingene også meget værre. Det kan der ikke være nogen tvivl om", siger han og fortsætter:

"Det eneste gode, der er at sige, er, at politikerne hele vejen igennem har understreget, at det her handler om at være fælles om at dække et hul i budgettet. De har intet negativt sagt om lærerne eller lærerorganisationerne. Og det er meget, meget vigtigt for det videre samarbejde og for skolens fremtid".

Canada har genskabt respekten for læreren