Haarder: Kampagne mod mobning er en succes
Kampagnen "Sammen mod mobning" har opfyldt sit formål - at man på skolerne har talt om mobning, udarbejdet antimobbestrategier, og at der forhåbentlig har fundet mindre mobning sted.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den store kampagne blev iværksat sidste år af mange interessenter - blandt andre Undervisningsministeriet, DLF, Skolelederne, Danske Skoleelever og Mary Fonden. Den begyndte 28. marts 2008 med det formål at sikre elever i folkeskolen et godt undervisningsmiljø.
Undervisningsminister Bertel Haarder er tilfreds med resultaterne.
"Vi har opnået det, vi ville: At sætte mobning på dagsordenen. Det er vigtigt, vi tager et fælles ansvar for at forebygge og stoppe drillerier i skolen. Mobning er ydmygende, belastende og har store konsekvenser for offeret. Det går ud over selvværdet og indlæringen. Evalueringen viser glædeligt stor interesse for at gøre en indsats, og nu ser jeg frem til, at de sidste skoler også får udarbejdet en antimobbestrategi", siger Bertel Haarder.
Siden kampagnens start er antallet af skoler, der har udarbejdet en handleplan til bekæmpelse af mobning, steget til 85 procent. Det er en stigning på 12 procentpoint. Ministeriet forventer, at de sidste 15 procent af skolerne snart kommer med.
I evalueringen har man også spurgt skolelederne om kampagnen og her svarer halvdelen, at kampagnen har været medvirkende til at øge ledelsens og bestyrelsens engagement i kampen mod mobning, mens 40 procent svarer, at de ikke ved, om kampagnen har haft en effekt.
Kampagnen bestod blandt andet af en national antimobbeportal www.sammenmodmobning.dk ved Dansk Center for Undervisnings Miljø (DCUM), en camp mod mobning, en indskolingskuffert, Gepetto News i DR, graffiti mod mobning, en mobbestopperuddannelse, som Danske Skoleelever stod for og meget mere.