Det er eleverne på 9. årgang på Asgård Skole i Køge, der indstillede Jeannette Overgaard Tejlm Madsen til Ørsted-medaljen.

H.C. Ørsted-medaljen til fysiklærer Jeannette Overgaard

For første gang gives H.C. Ørsted-medaljen til en grundskolelærer – og det bliver Jeannette Overgaard fra Asgård Skole i Køge. Hun får prisen for fornem, varieret og engageret formidling af naturvidenskab og er indstillet af 9. årgang på skolen.

Publiceret

H. C. Ørsted-medaljen

For at blive indstillet til H. C. Ørsted medaljen er kravene tilformidlingsevnerne:

  • er engageret, iderig og besidder viden på et højt fagligtniveau
  • underviser varieret, inspirerende og med inddragelse afpraktiske aktiviteter
  • løfter elevernes faglige niveau med sin engageredeundervisning
  • øger elevernes interesse for naturvidenskab og teknik
  • er en rollemodel for naturfagsundervisningen

I bedømmelseskomiteen sidder bl.a. Anja C. Andersen, som selvhar vundet en H.C. Ørsteds-medalje for sin formidling af astronomiog fysik.

Jeannette Madsen begyndte sin læreruddannelse som 30-årig efter mange år i restaurationsbranchen
To elever arbejder med smag i 9. b på Asgård Skole
To elever afprøver deres vandmølle til projektet om vandkraft
Elever med den DNA-model de skal bruge til den fælles faglige naturfagsprøve

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hendes undervisning er lige så varieret og farverig, som hun selv er. Hun kan udfordre både den faglige top og bund med kritiske spørgsmål", fortæller Mathias og Mathilde fra 9.b på Asgård Skole i Køge.

Det er netop eleverne, der har indstillet deres fysik/kemilærer til H. C. Ørsted-prisen i bronze.

"Vi syntes, det lød supergodt, at der var sådan en pris, og den var helt klart til hende, så et par stykker fra klassen gik i gang med at skrive begrundelsen. Mange skrev lidt om Jeannettes undervisning, og det tog de så med i vores indstilling", siger Mathias.

Eleverne har skrevet, at Jeannette har en fantastisk evne til at få alle med i undervisningen, og at hun har en masse sjove metoder og remser, som gør at de bedre kan huske tingene. Hvis de for eksempel skal huske planeterne, har de remsen: Mange Voksne Jogger Meget. Ja, Sørme Uden Nattøj (på). Det er naturligvis Merkur, Venus, Jorden, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun og (Pluto).

Elever fra Køge i nødvendig klimastrejke

Holder af fysik/kemi

"Vi bliver tvunget til at tænke selv", uddyber Mathias. Og 9.b har Jeannette Overgaard Tejlm Madsen i fysik/kemi, biologi og geografi, så de arbejder meget tværfagligt og får forskellige perspektiver på et emne.

Alle i klassen kan lide fysik/kemi, påstår de to elever. I lokalet er klassen i gang i grupper med at stille deres forsøg op til prøveeksamen dagen efter. De forsøger sig med den naturfaglige fællesprøve to gange hvert halve år, så de er klar, når det gælder. Alle er i fuldt sving ved vandhanerne, med at mase nødder og måle fedt eller med at sætte organer på plads i den torso, som de skal have med til prøven. Og ja, de kan lide fysik/kemi. De beskriver faget som spændende, motiverende, sjovt.

Når de skal lære om dobbeltbinding tager Jeannette dem for eksempel i hånden og danser - så er det nemmere at huske, siger eleverne.

Prisen modtager Jeannette Overgaard Tejlm Madsen den 6. maj ved et aftenarrangement på H. C. Ørsted Instituttet. Med prisen følger 50.000 kroner, som firmaet Haldor Topsøe har doneret.

Naturfag er et ekstra sprog for eleverne 

Underholdende og dum

"Du oplever ikke en mere faglig undervisning end Jeannettes, og hvis jeg nu er god til at fremlægge i klassen, så vil hun bede mig om at skrive min fremlæggelse. For vi skal udvikle os, gøre noget andet, prøve noget mere - og her kan vi gøre det i et trygt miljø", forklarer Mathias.

Eleverne fortæller, at hun er underholdende, og at man sagtens kan sige noget dumt i klassen, for Jeannette har helt sikkert på et tidspunkt sagt noget, der var dummere.

Jeannette Madsen kræver også af eleverne at de samarbejder med nogle forskellige, fordi det er helt basalt at man skal kunne samarbejde med alle. Det bliver krævet på arbejdsmarkedet, så det kan man ligeså godt øve sig i allerede i skolen.

Til prøveeksamen denne gang skal Mathias for eksempel være i gruppe med en fra parallelklassen, fordi de vil prøve, om det kunne være en god ide.

Mathias fortæller, at han vil søge ind på Niels Brock, fordi de har handel, fysik, biologi og matematik på en linje.

"Det vil jeg meget gerne blande, fordi jeg er meget glad for tal".

Mathilde vil videre på STX. "De har mange gode linjer. Jeg er meget glad for naturfagene, men mindre glad for tal".

 

Fra restaurant til fysik

Jeannette Overgaard Tejlm Madsen gik i gang med læreruddannelsen, da hun var 30 år, og var nogle år om at blive færdig. Hun har arbejdet i restaurationsbranchen i mange år og var glad for det, men tænkte at der skulle ske noget andet.

"Jeg skulle have et papir at falde tilbage på, når jeg blev gammel", som hun siger.

Hun har tidligere været med til at starte en privatskole for teenagere, der ikke kunne være i skolen. Nu har hun arbejdet 11 år på Asgård Skole.

"Jeg har linjefag i biologi, matematik og geografi, men i begyndelsen arbejdede jeg mest med specialeleverne her. Skolen har så givet mig fysik/kemi-linjefaget for nogle år siden. Naturfagene er de dejligste, fordi de er levende og dynamiske. Jeg er meget nysgerrig, og der er jo så meget at finde ud af. Man kan hele tiden stille spørgsmål til alt omkring sig. Jeg tror, at jeg får solgt min iver videre til eleverne. For nyligt takkede jeg en elev, fordi hun fortalte mig, at hun aldrig havde kunnet lide faget før, men at nu var det sjovt. Det gjorde mig meget glad".

 

De mange spørgsmål

Hvorfor? Hvordan? Det er de spørgsmål, der altid er på spil i naturfagene.

"Jeg plejer ikke at komme med svar. Jeg spørger. Eleverne skal spørge og være nysgerrige. De skal få ejerskab til deres forsøg, deres teser - det er vigtigt. Det er dem, der skal forstå det".

Jeannette Madsen meldte sig ind i Danmarks Fysik- og Kemilærerforening på en Big Bang konference og så tog hun med på en tur til Svalbard. Dér hørte hun om prisen, og da hun fortalte eleverne om turen og prisen, så besluttede de, at den medalje skulle hun have.

I Danmarks Fysik- og Kemilærerforening fortæller de, at der var mange velkvalificerede lærere nomineret til prisen, så valget var ikke let.

På døren til fysik/kemi lokalet står et Pippi-citat: "Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg sikkert godt". Det er filosofien bag undervisningen bag døren.

De 50.000 kroner der følger med H. C. Ørsted medaljen vil Jeannette Madsen bruge sammen med eleverne. Måske bliver det til en tur til Samsø, der er grøn ø eller de har talt om en tur til Randers Regnskov.